Mopeddäck: Gamla dimensioner till nya – tabell

På äldre mopeder fram till 1970-talet angav man däckets ytterdiameter i dimensionsbeteckingen. Numera anger man däckets innerdiameter. Om vi till exempel tar däckdimensionen till en Puch Dakota så angavs den förr som 21 x 2.75 där 21 var ytterdiametern i tum och 2.75 var bredden i tum. Samma däck idag heter 2.75-17 där 2,75 fortfarande är bredden i tum och där 17 är däckets innerdiameter.

 

Gamla måttsystemet        Nya måttsystemet

20 x 2.50 (20 x 2 1/2)        2.50–15

20 x 2.25 (20 x 2 1/4)        2.25–16

21 x 2.00                            2.00–17

21 x 2.25 (21 x 2 1/4)        2.25–17

21 x 2.50 (21 x 2 1/2)        2.50–17

21 x 2.75 (21 x 2 3/4)        2.75–17

21 x 3.00                            3.00–17

23 x 2.00                            2.00–19

23 x 2.25 (23 x 2 1/4)        2.25–19

Mått inom parentes är tumdimension i bråktum. I det nya måttsystemet för mopeddäck har man tagit bort nolldecimalerna i breddmåttet så det kan stå 2 respektive 3 istället för 2.00 respektive 3.00. Ett däck som förr hade beteckningen 3.00-17 kan nu heta 3-17.

På riktigt gamla mopeder från 1950-talet är det oftast cykeldäck och då hänvisar vi till artikeln: Cykeldäck – Översättning gamla till nya dimensioner

Mopeddäck: Gamla dimensioner till nya - tabell
Numera anger man däckets innerdiameter ”A” på mopeddäck. På fälgen kallas detta område för däcksätet då det är här som däcket styrs upp i radiell led. Har man bara fälgen kan man mäta omkretsen på fälgens däcksäte med ett måttband och sedan dela måttet med 3,14 (Pi) för att få fram innerdiametern på passande däck.
Rulla till toppen