Classic Motors nya projekt: en elkonverterad veteranmoped!

Det är vår egen ”Uppfinnar-Jocke”, Jim Lundberg, som har lyckats med detta.

Berätta, Jim – vad är det du har gjort?

– Jag har lyckats med att driva en veteranmoped på elström! Och det bästa av allt är att mopeden inte behöver modifieras.

Kan du förklara lite närmare?

– Okej. Jag använder motorns generator, alltså ljusspolen och svänghjulets magneter, som en elmotor.

Men det är väl en växelströmsgenerator på en gammal moped. Hur kan du driva den med ett batteri som ger likström?

– Jo, det stämmer. Lägger man på en likström på belysningsspolen så låser man snarare svänghjulet utan att framkalla någon rotation. Därför måste man ha en växelriktare!

Växelriktare?

– Det är en elektronisk krets som omvandlar likström till växelström. Det är en sån man använder när man behöver 230 volt växelström i husvagnen. Fast jag tog min ur en gammal rullbandspelare med variabel hastighet.

Men hur kör man?

– Man ansluter växelriktaren direkt till belysningsspolen, det brukar vara en gul kabel. Växelriktaren i sin tur matas med ett bilbatteri på 12 volt och 45 Ah. Just nu får jag sträcka armen bakåt för att reglera farten på växelriktaren som än så länge sitter på pakethållaren. Men jag ska se om jag inte kan flytta upp dess potentiometer till mopedens gashandtag.

 Man måste givetvis ha en växel i och bäst är det om man startar på ettan så slipper spolen jobba så hårt. Jo, en sak till – man ska ta ur tändstiftet. Annars bromsas motorn av kompressionen!

Hur fort går denna skapelse?

– Mm… Det är ju ingen raket, men lite drygt 25 kilometer i timmen gör den på plan mark om det är vindstilla. Den kanske skulle gå ännu snabbare om man ersatte tändspolen med ytterligare en ljusspole som man parallellkopplade med den befintliga. Fast då fungerar ju motorn inte på bensin längre. Det fina i kråksången just nu är att om man vill köra på bensin istället så är det bara att stoppa i tändstiftet och slå på bensinkranen!

Låter onekligen intressant. Men hur långt går den på en laddning?

– Det vet jag inte. Jag har väl bara kört tre mil än så länge. Men än är det kräm kvar i batteriet!

Vi får återkomma längre fram när Jim har gjort lite mer utvärderingar och justeringar.

Classic Motors nya projekt: en elkonverterad veteranmoped!
På vår projektmoped sitter just nu ett vanligt blybatteri, men detta ska ersättas med ett betydligt lättare litiumjonbatteri. Då kanske mopeden går lite fortare.
Classic Motors nya projekt: en elkonverterad veteranmoped!
Hjärtat i hela konstruktionen är växelriktaren som omvandlar batteriets likström till växelström. Denna kommer från en Tandberg rullbandspelare.
Classic Motors nya projekt: en elkonverterad veteranmoped!
Tändstiftet tar man ur då kompressionen annars bromsar vår lilla elmotor. Men man måste behålla tändstiftet i tändhatten så att inte tändspolen tar skada. För att motorn ska få smörjning när man kör så droppar man ner lite olja i tändstiftshålet då och då.
Rulla till toppen