Ingen larvig buss precis

Volkswagen Nutzfahrzeuge Oldtimer, ett bolag inom VW-koncernen, hyr inte bara ut gamla bilar. De köper också in och restaurerar gamla nyttofordon. Ett av de senaste exemplen är en Volkswagen T1 från 1962 med en speciell historia.

Sextio år efter att den byggdes på fabriken i Hannover har en Volkswagen T1 återställts till sitt ursprungliga skick – nästan.

IMG_5451-webb

Volkswagen T1 från 1962 i ett utförande från 1968.

IMG_5453-webb

Ingenting är omöjligt. Skicket innan Volkswagens Nutzfahrzeuge Oldtimers satte tänderna i projektet.

IMG_5446-webb

Färgkoden RAL 2010 kallas på svenska Signalorange. Passande med tanke på slutresultatet.

IMG_5447-webb

Vändradien anges till tio meter. Skapligt ändå.

IMG_5452-webb

Snö eller barmark. Inget underlag är omöjligt för denna larvbandsförsedda VW-buss.

IMG_5450-webb

Spartanskt och funktionellt. Allt som behövs finns där. Inklusive matsäck.

IMG_5448-webb

Dubbla hjul på de båda styrda framaxlarna. Baktill är det larvband som gäller.

IMG_5444-webb

Volkswagen T1 från 1962. Byggdes om 1968 av en engagerad österrikisk alpinist och fick då fyra axlar.

IMG_5445-webb

Oklart vilken som är den maximala attackvinkeln.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Bilen hittade först en köpare i Österrike och efter några år som vanlig transportbil hamnade den i VW-mekanikern Kurt Kretzners händer. Han byggde om bussen till en fyraxlig terrängbil. De två bakre axlarna utrustades med larvfötter medan de två främre axlarna gjordes styrbara och fick dubbla hjul monterade. Resultatet? Världens kanske mest terrängfähiga VW-buss.

Kurt Kretzner uppges ha varit en engagerad skidåkare. Som sådan tyckte han att det rådde brist på transportmöjligheter i de österrikiska Alperna, fordon som var enkla att köra och som kunde ta sig upp till platser högt upp i bergen. ”Den idealiska hjälpen för alla: stugvärdar, jägare, jägmästare, läkare och servicepersonal för liftar, radio- och tv-system, rör och liknande”, skrev Kretzner i sin försäljningsbroschyr för sin konstruktion.

Kretzner letade länge efter ett passande fordon men bestämde sig sedan för att bygga det själv. Utvecklingsarbetet tog fyra år och 1968 byggde han två fordon och påbörjade ett tredje.

Den dubbla framaxelstyrningen resulterade i en vändcirkel på mindre än tio meter. Varje hjul är försett med broms. En automatisk spärrdifferential säkerställer jämnt fördelad framdrivning även i djup snö. Fordonet hämtar sin kraft från en boxermotor på 34 hk med en slagvolym på 1 192 cc vilket ger en topphastighet på cirka 35 km/tim.

Fordonet har inte setts till särskilt ofta under åren. Sitt senaste framträdande gjorde det i Wien 1985. I början av 1990-talet köptes det av Porschemuseet i tyska Gmünd. Efter en del turer kring ägandeskap hamnade bussen 2018 i Volkswagens Nutzfahrzeuge Oldtimers samlingar med målet att få ut bussen i terrängen igen. Och företaget har inte sparat på resurserna. Bussen är återställd enligt konstens alla regler. Kulören i mattorange valdes redan 1968 för att den skulle synas ordentligt i det snötäckta landskapet.

Sugen på att hyra en gammal VW-buss? Kolla här: www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/de/marke-und-erlebnis/oldtimer/mietfahrzeuge.html. (OBS! Texten är på tyska.)

Rulla till toppen