Ur arkivet: FORD modell A

Vi gör en djupdykning i arkiven och kikar på vad Signalhornet, dåtidens Classic Motor, skrev om. Här ett exempel ur det allra första numret från januari 1969.

Det är i år 31 år sedan den första A-Forden kom till, för att möta tidens krav. Den tidigare T-Forden var för omodern. Henry Ford lät produktionen börja 20/10 1927, men det var först 1928 som tillverkningssiffrorna sköt i höjden. Modell A fick en starkare motor, vilken som det senare har visat sig, varit mycket slitstark.

Bilen hade vindruta av säkerhetsglas, det den var först med i Amerika. Priset var visserligen högre än på T-Forden, en Tudor kostade 3 350 kronor och en Roadster 2 675 kronor här i Sverige. Men jämför man med andra märken så var priset oslagbart. En Chevrolet till exempel kostade 3 800 kronor.

Under de år som den tillverkades, fram till 1932, skedde en del förändringar. Till det som först uppmärksammas är hjuldimensionen som 1928–1929 var 21 tum och 1930-1931 19 tum. Även kylaren och kofångaren ändrade utseende med åren.

Efter dagens mått är bilen underlägsen i de flesta avseenden, men den används än i dag av trogna anhängare, såväl av äldre män vilka köpte bilen på ett tidigt stadium och yngre veteranbilsentusiaster.

 På följande blad som är en bildsida vill vi visa några A-Fordmodeller. Dessa är följande:

Standard Phaeton 1929. Stolt ägare till denna automobil är Arvid Johansen, Horten, Norge.
Tudor Sedan 1928. Stolt ägare till denna automobil är Harry Johansson, Eskilstuna.
Standard Roadster 1929. Stolt ägare till denna automobil är Bent Thordahl, Göteborg.

Vi ber om överseende med den låga bildkvaliteten på denna sida.

Tillägg:

Här bjuder vi på relativt nytagna bilder på motsvarande modeller.

Ford Model A Standard Phaeton. Foto: Vauxford
1928 Ford Model A Tudor Sedan. Foto: Sicnag
1929 Ford Model A Standard Roadster. Foto: Vauxford
Scroll to Top