Vi gör en djupdykning i arkiven och kikar på vad Signalhornet, dåtidens Classic Motor, skrev om. Här ett exempel ur det allra första numret från januari 1969.
Det är i år 31 år sedan den första A-Forden kom till, för att möta tidens krav. Den tidigare T-Forden var för omodern. Henry Ford lät produktionen börja 20/10 1927, men det var först 1928 som tillverkningssiffrorna sköt i höjden. Modell A fick en starkare motor, vilken som det senare har visat sig, varit mycket slitstark.
Bilen hade vindruta av säkerhetsglas, det den var först med i Amerika. Priset var visserligen högre än på T-Forden, en Tudor kostade 3 350 kronor och en Roadster 2 675 kronor här i Sverige. Men jämför man med andra märken så var priset oslagbart. En Chevrolet till exempel kostade 3 800 kronor.
Under de år som den tillverkades, fram till 1932, skedde en del förändringar. Till det som först uppmärksammas är hjuldimensionen som 1928–1929 var 21 tum och 1930-1931 19 tum. Även kylaren och kofångaren ändrade utseende med åren.
Efter dagens mått är bilen underlägsen i de flesta avseenden, men den används än i dag av trogna anhängare, såväl av äldre män vilka köpte bilen på ett tidigt stadium och yngre veteranbilsentusiaster.
På följande blad som är en bildsida vill vi visa några A-Fordmodeller. Dessa är följande:



Vi ber om överseende med den låga bildkvaliteten på denna sida.
Tillägg:
Här bjuder vi på relativt nytagna bilder på motsvarande modeller.


