Ur arkivet: Är 50-talsbilarna något att spara åt eftervärlden?

Vi har tagit oss fram till Signalhornet nummer 2 som kom ut i februari 1969. Idag, 2022, skulle vi ställa oss frågan om bilarna från den här sidan av det senaste sekelskiftet är något att spara åt eftervärlden.

Så här skrev alltså Signalhornet. Applicera det idag …

Ja, den frågan ställer sig säkert många. För de allra flesta är det säkert inget problem. De har helt enkelt inga möjligheter att ställa undan några vagnar.

Det är idag ganska lätt att komma över en bra vagn från början eller mitten av 50-talet, till ett hyfsat pris. Nu frågar man sig om en sådan vagn är något att bevara. Saker och ting som det blir ont om stiger i allmänhet i pris, så också inom bilvärlden.

Det skall dock sägas redan nu, att vissa 50-talsbilar inte alls är billiga att komma över. Det gäller naturligtvis aristokraterna Rolls-Royce och Bentley med flera engelska bilar. Men det gäller också vissa amerikaner. Tag till exempel Ford Crown Victoria, den där snygga bilen med halva taket i genomskinlig plast, ni vet. En sådan vagn kan man få ge omkring 4 000 kronor för om den är i bra skick, medan man kan få en vanlig Ford Customline från samma år för en spottstyver. Är det någon av läsarna som är ägare till en ”Krom Vicky” skall ni alltså vara rädd om den, säkert får den samlarvärde.

När vi ändå är inne på Ford skall vi inte glömma Edsel. Den bilen börjar redan nu i Amerika att bli något av en klassiker. Samma sak gäller de tidigaste modellerna av Thunderbird.

Äger ni en cabriolet är den redan ”värdefull” i jämförelse med de täckta vagnarna. Likaså blir lyxupplagorna mera åtråvärda än standardversionerna. Produkter från bilfabriker som läggs ned har för det mesta blivit eftersökta efter en tid. Många är ju de bilmärken som upphört sedan år 1950. Några exempel: Packard, Studebaker, Nash, De Soto, Kaiser, Willys, Borgward med flera.

Minns ni förresten Kaisers ”lilla” modell Henry J. Ett försök till en ”compact car” redan i början av 50-talet. Är det någon av läsarna som känner till var det finns en sådan vagn vore det intressant om ni hörde av er.

Om vi tittar på vår egen sida av Atlanten är det naturligtvis även här många bilar som är intressanta. Många kommer säkert ihåg Triumph Mayflower, även kallad ”döderhultaren” för sitt kantiga utseendes skull. Den bilen hör man allt fler som frågar efter. Klassiker? Vem vet. Borgward Isabella Coupé bör enligt tidningen Automobile Quarterly ha chanser att bli klassiker. De små tillverkningsserierna av sådana bilar som till exempel Volvos plastsportvagn, gör att en sådan ganska snart får samlarvärde. Sportvagnar i allmänhet har alltid rönt stor efterfrågan.

Det är annars väldigt svårt att sia om vilka vagnar som är värda att spara och vilka som inte är det. Men kom ihåg det kära läsare har ni en bil som är av något ovanlig modell eller fabrikat och som är i gott skick, kan det vara idé att spara den. Den kanske anses som totalt värdelös av bil- eller skrothandlaren, men den kan om några år bli ett eftersökt samlarobjekt. Det får tiden utvisa.

Scroll to Top