Vad säger tändstiftet?

Fråga: Hej igen. Jag håller på med Cornetten. Har bytt brytare, kondensator och tändspole (flygtändning). Det blev avsevärt bättre ork av detta. Jag kör vidare med tips från Jim. Nu har jag kört halvgas 1 km och kollat tändstiftet, sen har jag bytt stift och kört fullgas 1 km. Tändstift nr 1 är fullgasstiftet och tändstift nr 2 är halvgasstiftet. Vad kan man läsa ut av dessa?

Hälsningar

Sune

Svar: Under förutsättning att bägge tändstiften var nya vid testet och med samma värmetal och av samma fabrikat (exakt likadana) så visar fullgasstiftet (1) att blandningen verkar vara aningen för mager vilket då betyder att huvudmunstycket är för litet.

Halvgasstiftet (2) ser däremot bra ut där isolatorfoten fått lite färg. Halvgasregistret påverkas av trottelnålen och då sitter den på rätt höjd.

Men om du byter till ett större munstycke så kan det bli aktuellt att justera om höjden på trottelnålen eftersom förgasarens register överlappar varandra. Vill du kolla mer noggrant så kör du en längre sträcka på respektive gaspådrag eftersom dina tändstift inte blev ordentligt ”färgade” på en kilometers körning.

Målet är att din motor ska börja fyrtakta när den varvas ur i en brantare nerförsbacke. Då vet man att huvudmunstycket inte är för litet vilket kan orsaka motorskador.

Jim Lundberg

Scroll to Top