Motorcykelmässan i Uppsala 2023

Våren är på väg – eller i alla fall drömmen om att snart få ta fram tvåhjulingen igen. I tre dagar har besökarna kunna drömma om vad de ska köra i sommar. Classic motor var på plats i Fyrishov och kunde konstatera att några gamla motorcykelmärken har återuppstått. Sen om får var och en tycka vad de vill om dessa nyproduktioner. Men lite kul är det ändå att går runt bland alla dessa strandflaggor där det står Royal Enfield, Indian, Benelli med flera.

Här kommer ett bildextra från söndagens mässa.

Det började onekligen bra om man tycker om äldre hojar. Redan i entrén stod denna Norton sidvagnscross/backtävlingshoj. Se mer info nedan.
750 Norton som går på nitro – den skulle man vilja höra!
Sulas MC var på plats med årets Indianmotorcyklar.
Indian ser väl fortfarande ut som – Indian. Men inte är det väl en sidventilare som sitter i ramen?
Fast den här ser väl mer ut som en Ducati?
Mera Indian. Undertecknad blev faktiskt rätt sugen på mattan!
Indians sedan länge stora konkurrent Harley Davidson var givetvis på plats.
Harley Davidson i rader.
Det en gång så svenska märket Husqvarna var också på plats. Om företaget hade stannat i Sverige kanske hojarna ändå hade sett ut så här?
Mer Husqvarna. Den här ser lite mer ut som de svensktillverkade husqvarnor man såg på 70- och 80-talet.
Vad vore en motorcykelmässa utan anrika BMW?
Stor, fet glidare från BMW. Nej – boxermotorn släpper man inte. Här på 1800 kubik. Notera den kromade och utanpåliggande kardanaxeln, Tur att V-jeansen inte är moderna idag…
Även Italienska Benelli existerar fortfarande.
Hade du 56 905 riksdaler på fickan kunde du blivit ägare till en Benelli Imperiale 400 (374 cc). Får dessutom köras med mc-kort, klass A2 (max 35 Kw).
”Made lika gun” Royal Enfield började tillverka motorcyklar redan 1901. Så här ser en Continental GT 650 ut från 2021 som nu äntligen skulle få chansen att få en ägare. Mässpris: 75 000:-
Royal Enfield Interceptor. Kanske världens första superbike när den dök upp på 60-talet, Årets version på bilden har en motor på 650 kubik och beskedliga 47 hästkrafter vid 7150 varv. Originalet var på 736 kubik och gav 60 hästkrafter vid 6000 varv.
Motorkåpan har tydliga rötter från det förgångna. Så här såg Royal Enfields registerkåpor ut redan på 40-talet. Och satt på andra sidan,
Men vad har man gjort med logotypen? För undertecknad som kör originalet Royal Enfield från 40-talet ger denna logotyp vibbar som leder tankarna till slutvinjetten på Fem myror är fler än fyra elefanter när den tecknade elefanten ringlar ihop sin snabel för ett sista trumpetande.
Men nu får ni väl ändå bestämma er!
Här servades endast äkta vara! Nymans vänner var på plats och i deras monter fanns ingen plast.
Jag kör visserligen Indian, men…” Nymans vänners monter var välbesökt av flera kategorier knuttar.
Så såg det ut när farfar var ung! Denna NV 12 S på 125 kubik var vässad upp till 10 hästkrafter. Treväxlad låda. Missa inte NV rallyt i Uppsala den 10 juni!
En transformer? Nej det är en Ducati. Lite oväntat med en V4!
Kisttank, lutande motor och uppdragna rör! I Strul Mcc:s monter fanns det choppernostalgi.
Nav till Puch Dakota? Nej, bakhjulet på en BMW med enkelsving.
Självklart var det uppvisning i den högre skolan på mässan!
”Okej – ligg nu still och dra in magarna. Allt kommer att gå bra!” Några frivilliga ur publiken ska snart bli ”överkörda”. Men en femte frivillig var redan på väg ut på banan. Föraren fick frågan om han klarar att hoppa över fem personer: ”Med nöd och näppe” blev svaret.

Fast fem personer var inget problem. Alla klarade sig helskinnade och slapp få däckmönster på magarna.
Med hjälp av en ramp kunde man hoppa ändå högre!
Akta taket! Men knuttarna landade mjukt på den uppblåsbara rampen till vänster.
Hade man inte råd med en hel motorcykel så kunde man i alla all komma hem med en mössa!

Var du där? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Rulla till toppen