Ur arkivet: Liap – en unik motorcykel

När vi besökte veteranmarknaden i Torsby den gångna helgen fick vi en fråga om en artikel ur en gammal Classic motor. Här kommer den.

Så här skrev Lars-Einar Abrahamsson i Classic motor Signalhornet nummer 3 1990:

Är det någon, som hört talas om den svenskbyggda motorcykeln LIAP? Nej, jag skulle inte tro det, men namnen Snow-Trac eller Snow-Tric verkar kanske mera bekanta. Alla tre har samma upphovsman, nämligen Lars Larsson, tidigare anställd vid Westeråsmaskiner i Morgongåva.

 Under sin tid som chefskonstruktör vid det företaget kunde han ta ut en stor mängd patent på idéer och konstruktioner men lever numera ett tillbakadraget och lugnt liv som pensionär i Oviken, Jämtland.

Lars Larsson växte upp i Oviken, där hans far var verkstadsägare och något av ”bysnille”. Hans uppfinningsrikedom var vida känd, och bl a sysslade han med elektrifiering av bygden via små kraftverk samt med brunnsborrning. Till hans verkstad for även dåtidens bil- och mc-ägare, när något behövde repareras. I den miljön frodades teknisk begåvning och iderikedom, och Lars Larsson kom att ägna sitt liv åt tekniken.

Ja, så var det då det här med motorcykeln LIAP. Jo, Lars berättar, att han en dag omkring 1928 plockade isär en äldre, 4-cylindrig FN, en belgisk motorcykel. Sen stod han där med en massa delar omkring sig och fick då idén att själv bygga en motorcykel. Sagt och gjort. En cylinder och andra delar från en HD fick bli utgångsmaterialet. Han gjorde gjutformar och göt själv vevhus och växellåda i lättmetall, som passade till den givna cylindern och tillverkade alla de övriga delar som erfordrades till en en-cylindrig motor. När motorn väl var klar, skulle den provköras, fastspänd i ett skruvstäd, och Lars berättar med en glimt i ögonen, att den startade vid första försöket!

Ramen hårdlöddes av starka rör, tanken gavs en betydligt mjukare form än som var brukligt på den tiden och framgaffeln försågs med en bekväm fjädring för att klara de dåliga vägarna. Hjul och skärmar köptes från en tillverkare, och snart stod underverket färdigt för provkörning. Denna gick utan problem, och motorcykeln registrerades som Z 508. Så skulle den då ha ett namn, förstås, och det blev LIAP, uttytt ”Lars I Anders Petters”, och därmed har denna LIAP sällat sig till skaran av sällsynta, i endast 1 exemplar tillverkade fordon.

Motorcykeln användes i många år, sommar som vinter, och blev sedan undanställd i ett förråd. Tyvärr blev den för en del år sedan uppställd ute på grund av platsbrist, och den har farit illa av väder och vind. På tomten under ett plastskynke står den. Fast rostens patina satt sin prägel på den och däcken sjunkit ihop, så är det i alla fall en motorcykel. Namnet LIAP står tydligt att läsa på tanksidan, och en del av dekoren syns fortfarande. En och annan smådel har väl hunnit försvinna, men…, vem vet, kanske den aktive pensionären tar och putsar av sin ungdoms LIAP en dag och återger den något av dess forna glans. Det vore den faktiskt värd!

Fotnot: I Jämtland var och är det vanligt att ange personers namn med förnamn och gårdens namn. På så sätt klargjordes enkelt, vem man talade om.

Text och foto Lars-Einar Abrahamsson

Bonusinfo

Visste du att Sno-Tric SC20 förra året utsågs till Norrbottens landskapsfordon? Du har väl sparat specialutgåvan? Annars finns den att köpa här: Sveriges landskapsfordon.

Sno-Tric SC20 – Norrbottens landskapsfordon
Sno-Tric SC20 – Norrbottens landskapsfordon.
Rulla till toppen