Så lagar du punktering på mopeden

Att laga punkteringen själv är inte särskilt svårt. Här följer en bildserie som visar hur det går till – steg för steg.

Sätt fast hjulet i ett skruvstycke med hjulaxeln så blir det betydligt lättare att arbeta.
Skaffa ett par ordentliga däckjärn. Det är en billig investering och det finns ju alltid en viss risk att du får punktering igen. Däckjärn ser ut på två olika vis i ändarna. Det övre järnet används för att ta bort däcket från fälgen och det undre används för att montera tillbaka däcket på fälgen efter reparation. Klacken ”K” på det undre järnet läggs mot fälgkanten och förhindrar att änden på järnet går in för djupt och skadar slangen.
Det första du gör: sätt en tejpbit på fälgen över till däcket, förslagsvis vid ventilen. Tejpen ska man använda när man hittat hålet i slangen för att se var i däcket (eller i fälgen) som orsaken till punkteringen befinner sig.
Om slangen har en ”bilventil” måste du ha ett verktyg för att kunna skruva ur ventilen. Många ventilhattar, som den på bilden, har ett inbyggt verktyg för att lossa och dra fast ventilen. Ventilhattar med detta verktyg finns även i plast och är… värdelösa. Se till att skaffa en i metall!
Nu tar man ur ventilen samt skruvar bort muttern som håller ventilröret mot fälgen. Du har väl kollat att det inte är ventilen som orsakat att däcket är tomt? Pumpa däcket och ha på lite saliv eller utspätt handdiskmedel på ventilen. Om det börjar bubbla där så kanske du slipper ta ur slangen! Byt ventil och pumpa igen. Håller det luften nu så var det ventilen som var orsaken och du kan sluta läsa här.
Nu när ventilen är ur så ska man klämma ner däcket på motstående sida från ventilen räknat (vid streckade linjen). Däckets inre kant (däckfoten) måste ner i monteringsrännan (där ekernipplarna sitter) för att man ska kunna få däckfoten över fälgkanten på ventilsidan. Däckfoten är nämligen armerad med ståltråd och töjer sig inte det minsta (då skulle däcket hoppa av fälgen så fort man pumpar upp det).
Gummi har hög friktion och för att däcket lättare ska glida över fälgkanten smörjer man varvet runt med utspätt handdiskmedel (typ Yes).
Man börjar alltid ta av däcket vid ventilen. Detta för att ventilen hindrar däcket att glida ner i botten av monteringsrännan om man skulle börja på ett annat ställe av hjulet. Du behöver två däckjärn för att jobbet ska gå lätt och smidigt. Stoppa in första järnet (använd ”ta bort-sidan”) en bit från ventilen och bänd upp däckfoten över fälgkanten.
Stoppa in järn nummer två på andra sidan av ventilen och bänd upp däckfoten även här. Se till att däckfoten verkligen ligger kvar i monteringsrännan på andra sidan av hjulet – annars kommer det att ta stopp.
Nu drar man det ena järnet i skarven mellan däck och fälg. Snåla inte på diskmedlet! Om det går för tungt att dra järnet får man flytta ut det en bit till från ventilen och bända upp däcket på nytt. Nu kan man dra järnet varvet runt så hela däckfoten ligger över fälgkanten. Däcket kan sitta kvar så här på fälgen om man bara ska laga slangen.
När slangen dragits ur däcket sätter vi dit en tejpbit på den också så vi vet vilken sida av slangen som var uppåt när man drog ur den. Nu har vi tre tejpbitar (A, A &A). Tack vare dessa kan vi snart leta upp vad som orsakade punkteringen.
Nu skruvar vi tillbaka ventilen och pumpar upp slangen. Ibland kan man både höra och känna var luften pyser ut. Men inte alltid.
Säkrast är ändå att doppa den uppblåsta slangen i vatten i jakten på hålet. Se till att doppa ner hela slangen, varvet runt, då det händer att det kan finnas fler hål än ett.
Bubbel, bubbel. De utströmmande bubblorna visar exakt var hålet sitter – men som sagt: kolla så det inte finns fler hål.
Rita nu en ring runt hålet och se till att rita så att hålet hamnar i ringens centrum. Här har vi en färgpenna, men det går även med en bläckpenna även om ringen då blir lite svårare att se mot det svarta gummit.
Nu ska vi jaga orsaken till hålet i slangen och det är nu som tejpbitarna kommer till användning. Man lägger slangen på fälgen så att ventilen ligger mitt för ventilhålet i fälgen. Däcket kan ha vridit sig på fälgen under arbetet så man får se till att däckets tejpbit också ligger i linje med de andra tejpbitarna. Nu sitter samtliga delar (däck, fälg och slang) precis som de satt när punkteringen uppstod. På bilden ser vi ringen runt hålet och då vet vi var vi ska kolla efter spikar, ståltrådar eller liknande som kan sitta kvar i däcket (vid pilen).
Om man inte hittar något på utsidan av däcket får man (försiktigt) känna efter med fingrarna på däckets insida efter något vasst. Skulle något sitta kvar i däcket har man snart punktering igen – på samma ställe. Om hålet hade suttit på insidan av slangen så är det något i fälgen som orsakat hålet. Även här leder tejpbitarna en till rätt ställe. Det kan vara en eker som sticker upp ur sin nippel – eller att man sluntit med en skruvmejsel i nippelns spår i samband med en hjulriktning så att nippeln fått vassa grader som perforerat slangen.
Nu ska området runt hålet ruggas upp med en bit sandpapper för att solutionen (”Limmet”) ska fästa ordentligt i gummit. Då kommer den första ringen man gjorde att försvinna och är man rädd för att tappa bort var hålet sitter gör man en större ring – även här med hålet i centrum
Efter uppruggningen rengör man området noga från gummirester. Sen har man på solution på ett område som är större än den lagningslapp man ska använda. Lägg inte på alltför tjockt och stryk ut det omedelbart till ett jämnt lager med ett (rent) finger. Låt det torka några minuter – det ser man på att solutionen blir matt. Försök inte med kontaktlim, superlim eller liknande! Det håller inte och sen kan du inte laga slangen längre om du inte lyckas få bort alla limrester.
När solutionen har torkat är det dags att lägga på lappen över hålet. Dra av aluminiumfolien från lappen och se samtidigt till att inte röra lappens exponerade yta med fingrarna! Minsta fett (hudfett kan räcka) mellan lapp och slang kan få det att börja läcka. Lappen kommer nu att ”hugga” direkt så se till att den hamnar exakt över hålet och att den inte får några veck. Skulle det misslyckas måste lappen dras av direkt innan den vulkar fast av solutionen. Sen får man rugga upp ytan och göra om jobbet med en ny lapp (släng den gamla).
Tryck gärna på lappen med handen några minuter så går vulkaniseringsprocessen lite fortare av kroppsvärmen. Dra sedan av plastfolien från lappens ovansida. Se till att lappens kanter inte följer med!
Nu ska slangen tillbaka in i däcket. Kolla att fälgbandet är helt och att dess hål för ventilen sitter mitt för hålet i fälgen. Om fälgbandet är trasigt skaffar man ett nytt, men det går faktiskt lika bra med ett par varv med isolerings- eller silvertejp. Börja med att sticka in ventilen i sitt hål. Använd en näbbtång som på bilden om du inte får plats med fingrarna. Skruva tillbaka muttern på ventilröret så det inte åker in igen.
Nu ska däcket tillbaka på fälgen. Jag brukar personligen blåsa i en liten aning luft i slangen så att den inte är helt platt. På så vis minskar risken att någon del av slangen kan klämmas fast mellan däck och fälg. Men blås inte i så mycket att den blir som en falukorv! Då får du inte på däcket. Man börjar klämma ner däcket mitt emot ventilen (vid streckade linjen) och om däcket inte är för styvt kan man klämma ner det runt fälgkanten en bra bit med bara händerna – givetvis med hjälp av diskmedel.
När man inte orkar klämma ner däcket längre med händerna tar man till monteringsjärnet – den bananformade änden med en klack. Klacken lägger man på utsidan av fälgkanten och sedan bänder man ner däckfoten som då glider mot insidan av ”bananen”. Även här ska man använda diskmedel. Se hela tiden till att däckfoten på motstående sida av hjulet ligger nere i monteringsrännan.
Här ser man klacken som hindrar järnet att gå in så djupt att det kan nypa hål på slangen. Men bänd ändå inte överdrivet mycket med järnet utan bara så pass att däcket slinker över fälgkanten. Sen får man flytta järnet närmare och närmare ventilen. Använd bägge järnen på var sida om ventilen och växelvis tills hela däckfoten gått ner under fälgkanten.
Innan du pumpar däcket bör du kolla varvet runt och på bägge sidorna av däcket att slangen inte sticker ut någonstans och blir klämd – då har du snart punktering igen… På däcket finns en rand som ska ligga på exakt samma avstånd till fälgkanten varvet runt (pilarna). Om randen går ifrån, eller mot, fälgkanten någonstans efter pumpning sitter inte däcket på fälgen som det ska. Släpp då ur luften och kolla vad som är orsaken.

Svårare än så var det inte – ut och kör!

Rulla till toppen