Rädda din Sachsmotor!

Hur mår din Sachsmotor egentligen? Det finns ett tidsinställt fel i gamla Sachsmotorer och det sitter vid den nedre, bakre motorfästet. I takt med att gummit i fästena åldras så finns det risk att motorfästet i ramen når fram till motorblocket där det sedan nöter och trycker mot blocket. Får det gå tillräckligt långt så kommer ramfästet att nöta hål i blocket eller till och med spräcka det.

Ta en ficklampa och kolla hur det ser ut vid det nedre fästet. Har du en liten springa mellan ramfästet och blocket är allt lugnt. Men om ramfästet ligger mot – eller har börjat äta sig in i blocket är det fara å färde. Ta i så fall motorn ur ramen och slipa ner örat på ramfästet ett par millimeter så att det inte längre når fram till blocket. Passa även på att byta till fräscha gummibussningar.

Här ser vi att ramfästet nästan ligger mot blocket på vänstersidan (pilarna). Vill man ha en hel motor som inte läcker olja genom sprickor i blocket framöver så slipar man bort ett par millimeter på örat i ramfästet.
Så här kan det se ut när ramfästet legat mot blocket. Just detta block har klarat sig, men inte mer…
Men på det här blocket är det försent. Ramfästet har ätit sig djupt in i blocket och dessutom lyckats spräcka det. Här ser man att en spricka löper ända bort till pilen i hålet där gummibussningen ska sitta. Men det är inte den enda sprickan…
Så här ser det ut på blockets insida. Här ser man att det inte bara rör sig om en enda spricka, utan flera som grenar ut sig ända ut till pilarna.
Rulla till toppen