Aerodynamiska NSU

Strömlinjeformade Rennfox Delphin och Rennmax Blauwal (delfinen och blåvalen) var NSU:s vapen i jakten på rekord när det gällde snabba motorcyklar. Under 2024 visas de på Audis museum.

150-årsjubilerande NSU hann tillverka en rad spännande fordon genom åren och under 1950-talet var de långt framme med strömlinjeformade motorcyklar. 1951 sattes åtta världsrekord i hastighet med NSU Rennfox Delphin. Toppfarten mättes till 290 km/h för den kompressormatade 500-kubikaren.

NSU Rennmax Delphin

Samma år kontaktades NSU av designern Gustav Adolf Baumm och fick under NSU:s överinseende konstruera en endast 75 centimeter hög skapelse som kördes liggande. De fick snabbt smeknamnet Liegestühle (Vilstol). Även om de var, namnet till trots, obekväma satte Baumm själv elva världsrekord med dem i klasserna 50cc till 175 cc.

Humoristisk uppvisning av designern och föraren Gustav Adolf Baumm hur man färdas i Liegestühle.

NSU utvecklades strömlinjeformen från Rennfox Delphin till Rennmax Blauwal och körde hem VM i 250cc klassen och tyska mästerskapet både i 250cc och 350cc 1954.

En av de allra första tävlingarna som en NSU Rennmax Blauwal ställde upp i var på Solitudebanan utanför Stuttgart, 1954.

Under 1956 satte NSU ytterligare hastighetsrekord på amerikanska Bonneville Salt Flats, både med en utvecklig av Liegestühle och Rennfox Delphin, inklusive Wilhem Herzs nya rekord 339 km/h, (översta bilden) vilket var det snabbaste någon kört på en motorcykel, och som grädde på moset sprängde han drömgränsen 200 mph av bara farten (!).

I juli 2024 öppnar utställningen Form vollendet (formfulländad) på Audis Museum i Ingolstadt. Det är en fristående fortsättning på Windschnittig (strömlinjeformat) som visas på museet fram till juni 2024.

Rulla till toppen