Månadens moped: MCB Topper

Så har vi kommit till januari 2024. Snön ligger kvar och nu har vi parkerat en vinterutrustad MCB Topper vid milstenen. Grova däck, fårfäll och renhorn gör den till en fullfjädrad vintermoped. Dessutom är skärmarna rostfria och tåliga mot vägsalt.
Sveriges svar på Puch Dakota: MCB Topper. Dessutom dök dessa två mopedmodeller upp i stort sett samtidigt, nämligen 1966. Toppern hade en tvåväxlad Husqvarna Flintamotor med fotväxel. Ettan uppåt och tvåan nedåt – tvärtemot vad många andra motortillverkare valde. Detta år fanns Toppern enbart i en vit kulör som MCB kallade för ”Polisvit”. Man kan undra om denna benämning av kulören var en för- eller nackdel när man riktade sig till 15-åriga köpare där många troligtvis var sugna på att knacka ur pluggen, jacka kolven och plana toppen.
1967 blev Topperns sista år. (1968 fick den en Sachsmotor, ny gaffel och beteckningen 50 SS – men det är en annan historia). Nu fanns Toppern med två olika kulörer: Polisvit samt Karolinblå. Men den stora nyheten var att Flintamotorn fått en treväxlad låda. Husqvarna höll fast vid sitt koncept med växlarna så ettan låg uppåt och tvåan och trean nedåt. Tyvärr så visade det sig att denna växellåda led av barnsjukdomar och många Topperägare kunde snart konstatera att man plötsligt kunde ha ettan och tvåan – eller tvåan och trean, men inte alltid alla tre…
Rulla till toppen