VW Typ 1 1950

Månadens fordon: Volkswagen Typ 1

Under 1940-talet var utvecklingen av bilen ganska begränsad. Årsmodellerna 1943–1945 finns i nästan inte. Så vi fuskar lite och låter en VW Typ 1 av 1950 års modell representera årtiondet.

Europa var under 1930-talet fortfarande märkt av första världskriget och utvecklingen av bilar för gemene man betydde därför små bilar med små motorer. I jakten på mer effektiva konstruktioner kom två bilar att sticka ut lite extra: Citroën B11 och Volkswagen Typ 1. Båda bilarna är 1930-talskonstruktioner och att hitta en typisk 1940-talsbil är inte enkelt. Men eftersom VW Typ 1 inte började säljas på allvar förrän mot slutet av 1940-talet väljer vi att ta en närmare titt på den.

Konceptet med en liten ”rund” folkbil med motorn bakom bakaxeln hade Béla Barényi kommit fram till redan 1925. Det var dock Ferdinand Porsche som vidareutvecklade idén och som försökte sälja in detta koncept, först till Zündapp och sedan till NSU. Av detta blev dock inget och det var inte förrän Porsche kom i kontakt med Hitler som utvecklingen av en statligt finansierad folkbil tog fart på allvar. Hitler var till exempel helt såld på idén med luftkyld motor, då glykol som frostskydd i ett vätskekylt system verkade både krångligt och onödigt.

Bagagerummet rymmer både reservhjulet med däck från Gislaved, originalverktyg, startvev, en tank med rejäl stos för att förenkla fältmässigt tankande, samt möjligen också några mindre väskor eller kassar.
Bagagerummet rymmer både reservhjulet med däck från Gislaved, originalverktyg, startvev, en tank med rejäl stos för att förenkla fältmässigt tankande, samt möjligen också några mindre väskor eller kassar.

Efter kriget föreslogs det att folkvagnsfabriken skulle flyttas till England. Britterna hade dock redan en etablerad bilindustri som direkt iklädde sig en not invented here-attityd. KdF-Wagen ansågs av dem inte uppfylla de grundläggande krav man kan ställa på en bil, och dessutom såg den störtlöjlig ut. Ingen skulle vilja köpa den. Volkswagens öde kom att hamna i händerna på en militär – ironiskt nog den brittiska officeren Ivan Hirst. Han fick igenom att det brittiska försvaret skulle beställa 20 000 bilar för bruk inom militären, hur löjliga de än såg ut. Produktionen återställdes, bilen döptes om från KdF-Wagen till Volkswagen, och området där fabriken låg döptes till Wolfsburg. Till skillnad från de konservativa engelska biltillverkarnas direktörer tyckte vanligt folk i Tyskland om bilen. Redan under 1947 började bilar med civil istället för militär lackering tillverkas. 9 000 civila VW Typ 1 tillverkades det året och under 1948 tillverkades 19 000. År för år steg försäljningen. 1950 började VW Typ 1 att marknadsföras på allvar i Sverige och reportagets Bubbla är från just det året.

Bullig karossform och ett fattigt Europa ledde till delade plana bakrutor som dessa. I Tyskland kallas en sådan här tidig Bubbla för Brezelkäfer eftersom en del tycker att ramen runt bakrutorna liknar en salt brödkringla, en brezel.
Bullig karossform och ett fattigt Europa ledde till delade plana bakrutor som dessa. I Tyskland kallas en sådan här tidig Bubbla för Brezelkäfer eftersom en del tycker att ramen runt bakrutorna liknar en salt brödkringla, en brezel.

Hela reportaget går att läsa i Classic motor nummer 5 2024.

Foto: Hans Jartoft

Rulla till toppen