
En vanlig orsak till ånglås är att förgasaren värms upp genom att värmen från cylindern leds över så att bensinen i förgasaren börjar koka. Man har fått det som kallas ånglås vilket i bästa fall ger en svårstartad motor när den är varm, men som även kan få motorn att stanna medan man kör,
Dagens bensin har mer lättflyktiga ämnen än gårdagens så ånglås var inte lika vanligt förr. Per-Åke Nordlander från Mjällom har tillverkat ett insugningsrör till sin Husqvarna 120 cc. Det var ursprungligen ett rundämne i aluminium som Per-Åke svarvat till så det består av två delar med en fläns på varje. Delarna passar då på förgasaren respektive insuget. Mellan flänsarna sitter en tjock bricka av vävbakelit som isolering.
Flänsarna är ihopdragna med insexskruvar och för att dessa inte ska leda över värmen sitter det bakelitrör över varje skruv. Per-Åke har mätt upp temperaturen med en termometer och när flänsen på cylindersidan håller 65 grader så håller flänsen på förgasarsidan endast 35 grader.
Googla vävbakelit så dyker det upp företag som säljer detta material.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:



