Bertone i putten?

I dagarna nås vi av nyheten att mästarna på knivskarpt kantig bildesigen, Bertone, står och vacklar på konkursens skarpa egg. Vilken sorg det vore om firman som skapat såna mästerverk som Lamborghini Miura, Lancia Stratos och inte minst den redaktionen närstående Lambretta Luna inte skulle finnas kvar.

Kopplingen till oss i Sverige är ju inte heller bara fina prestigemodeller av exklusiva italienska märken, Bertone var ju också medskyldiga till Volvo 262C och 780 – såväl för design som tillverkning.

Trots att man i sina designstudier ofta lutat åt det mer extremt futuristiska hållet har Bertone gärna framhållit sin långa historia (firman startade redan 1912). Det senaste exemplet är när man presenterade Bertone Barchetta tidigare i år. En design framtagen för att fira 95-årsjubileet, baserad på Fiat Panda. Valet av en Fiat-modell som utgångspunkt var i sig en flört med historien, mycket av Bertones tidiga framgångar hängde samman med Fiats utveckling till en av Europas största biltillverkare. Vid presentationen av Barchetta dammade man också av Nuccio Bertones gamla Fiat 500 som han 1947 utrustade med barchetta-karosseri och tävlade med.

(Jag vet ju vilken jag tycker är snyggast…)

Fast mot bakgrund av de senaste dagarnas rapporter om det knackiga ekonomiska läget kanske man får se Bertones flört med historien som ett desperat drag att låta gamla framgångar garantera kvaliteten på dagens arbete. Kanske inte helt lyckat i en bransch som handlar extremt mycket om framtiden?

Rickard

Rulla till toppen