Var får man denna tillverkad?

Var får man denna tillverkad?

Publicerad

Det har varit en del funderingar om hur rottingsoffan till min trehjuliga Lambretta ska monteras i karossen. Svaret kom på vår läsarresa till England!

Basen för läsarresan var Birmingham, och sedan skulle vi till Coventry på vägen hem. Då började jag inse att det var när till Ian och Laura som renoverar och jagar reservdelar till trehjuliga Lambrettor. Och de hittade en precis likadan som min något senare.
De har hälpt mig förut med tips och delar, men hur fästet mellan rottingsoffa och kaross såg ut fick jag inget svar på. Frågan gick inte fram...
Så, Ian och Laura hade vänligheten att plocka upp mig vid Transportmuseet i Coventry och så for till deras "gömma" med trehjuliga Lambrettor.
Nu förstod Ian frågan men det var Laura som hittade påsen med fästena.

Men! Jag kände genast igen dem! Det borde finnas åtminstone en sådan i det jag släpat hem från förre ägaren, ja, delarna kom ju i lådorna och det var nog också grejor som inte hörde till Lambrettan...

Nå hemma i Sverige hittade jag det fäste som är på bilderna. Men bara ett alltså och denna sitter på höger sida i färdriktningem. Behöver alltså en spegelvänd. Materialet är mässing.

Tips på var man kan få den tillverkad?

De två hålen bredvid varandra fästs i karossen, ett öra på rottingsoffan förs in i slitsen. Denna sitter på höger sida, den på vänster saknas.

Trehjuliga Lambrettor finns i massor hos paret Ian och Laura.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Svårstartad NV 36 med elektroniskt tändsystem

4 kommentarer

Bengor: Hej igen ! När det gäller 2-taktare så talar man ofta om förtändning bör hamna mellan mellan 20 ° – 30 ° Kanske skall nämna att om man tittar på mopeder så brukar förtändningen ligga mellan 20 ° -...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206