Ny serie: Projekt Victoria Luxus - del 1!

Min gamla moped - som fortfarande inte är startad! Bilden är tagen 1976 i vårat mopperum i förorten. Tanken var att den skulle toktrimmas och användas i mopeddragracing. Det höga styret är dock inte så racingbetonat. Och vad har hänt med kanterna på framskärmen? Till höger ser man hur den ska se ut.

Ny serie: Projekt Victoria Luxus - del 1!

Publicerad

I tidningen Classic Motor pågår just nu artikelserien "Projekt Zündapp KS 50" där vi renoverar en Zündapp från 1970. Men det finns en moped till som behöver omvårdnad och det är en Victoria Luxus från 1959. Vi kommer därför att lägga ut arbetet med denna moped här på hemsidan med ambitionen att det ska bli ett par "rapporter" i veckan.

Målet: Att reparera mopeden och snygga till den så mycket det går utan att för den skull renovera den till nyskick.

Vi börjar med en presentation av mopeden ifråga. Den är av tyska fabrikatet Victoria och modellen heter Luxus. Den är tillverkad 1959 och har en tvåväxlad motor med beteckningen MS 51 - även kallad "långa motorn".

Undertecknad köpte denna moped 1976 och planen var då att bygga om den till en dragracingmoped (!). Av någon anledning blev det inte så. En trimcylinder av aluminium var det enda som införskaffades. Sedan hamnade den stackars mopeden i ett källarförråd där det inträffade åtskilliga inbrott under åren och det enda som samtliga tjuvar lämnade kvar var - mopeden.

På 1990-talet hamnade mopeden i en avskalad form i ett skyltfönster hos företaget Sifvert Skruv på Kungsholmen i Stockholm. Några år senare togs den hem till undertecknad där den stod under ett täcke på en loge i drygt tio år. Men nu är det äntligen dags! Under de 45 år jag har ägt den har den aldrig blivit startad.

Det ska vi ändra på - ännu en moped ska ut på våra vägar.

Häng med!

 Jim Lundberg, Classic Motor

"En fullträff" Så beskrev man Victoria Luxus 1959. Ram i pressad plåt med integrerad bensintank. Man kunde välja mellan två- och treväxlad låda. Min Luxus har två växlar.

I några år på 90-talet fick Victorian äntligen en uppgift - att stå i ett skyltfönster. Lindhagensgatan 53 i Stockholm var adressen.

Men fortfarande hade den inte blivit startad.

Nu spolar vi fram till år 2021. Mopeden har stått på en loge i över tio år och har precis baxats ner för en smal och brant trappa. Någonting har hänt då den fått skärmar och styre. Även sidokåporna till bensintanken sitter där - fast av fel modell...

Trots att den haft ett täcke under flertalet år så har dammet lagt sig som ett tjockt puder över mopeden.

Hur ska den se ut när vi dammat av den - har fukten ställt till det? När den stod i skyltfönstret var den i hyfsat skick och hade till och med fått en halvhjärtad vaxning.

Styret som sitter på nu är av rätt modell, men har en mörkare blå kulör än den kalsongblå kulören som finns på ramen. Den mörkare satt på äldre Victoriamopeder.

Hastighetsmätaren ser långt ifrån pigg ut. Går den att rädda? Det kommer vi att bli varse!

Fälgarna var rostiga redan 1976 och ett drygt decennium på en loge har inte gjort dem finare.

Fram- och bakskärmen på en Luxus ska vara vit, så här är det rätt grejor som sitter på. Men på bilden högst upp från 1976 ser framskärmen ut att ha samma kulör som ramen. Men det är inte samma skärm.

Sadeln i gummi har gjort sitt. Den här skulle inte bli bra med all glycerin och rödsprit i världen!

Som ett lite sorgset öga, kantat av damm. Men snart ska lampan lysa igen!

I nästa avsnitt ska vi kasta oss över hjulen.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206