Då var det dags för bromsarna. Dessa såg ut att vara i bra skick, men vi får väl se hur mycket friktion det är kvar i 62 år gamla belägg. Fast vi ska ge dem en chans! Om det visar sig att de blivit hala så får det bli nya belägg på backarna. Här ska man även kolla slitaget på själva bromsmekanismen och då inte bara på excentern som tvingar isär backarna när man bromsar, utan även hålet i skölden för excenterns axel. Är det glappt här kan det smälla och knäppa varje gång man bromsar.
Det börjar även dra ihop sig till att bygga upp hjulen igen. En bättre begagnad fälg hade jag liggande och en ny är beställd – till en Puch Florida! Även ekrar är på ingång – till en DKW. Victorians samtliga ekrar ska vara 210 mm långa och 2,6 mm tjocka nere vid böjen. DKW-ekrarna är 211 mm långa vilket bör fungera.
Det vet vi i del 5!
PS: Ambitionen är att lägga ut dessa avsnitt på tisdagar, torsdagar och söndagar med reservation för att det kan dyka upp förhinder på grund av sena leveranser av delar eller liknande. Fast det finns nog alltid något att visa upp – framgång eller bakslag.