Ibland måste man tänka utanför boxen. Ett sådant tillfälle är när man ska ekra upp gamla hjul. Här blir det en salig blandning av fabrikat som ska passas ihop. Jag hade ju en hyfsat fin fälg från en Monark- eller Crescentmoped (eller något annat fabrikat?). Men den har rätt diameter och bredd – det duger för mig. Jo, den har även 36 hål för ekrarna – precis som Victorian. Och nästan alla svenska mopeder och motorcyklar. Engelska hojar kan däremot ha 40 ekrar i hjulen.
En sak som kan gå fel är att längden på ekrarna inte stämmer. Här finns det lite att spela på men det ser inte så bra ut om ekern är så kort att gängorna syns. Den kan även vara så lång att den sticker ut ur ekernippeln så den kan punktera slangen. Fast i det senare fallet kan man slipa ner änden med ett slipstift så den ligger jäms med nippeln. Efter detta bör man grada av den med en roterande stålborste så änden inte skadar fälgbandet vilket är allt som skyddar slangen.
En annan grej som kan fela är om ekerns korta ände – alltså mellan böjen och skallen – är för kort. Då kan det bli problematiskt om ytterekrarna inte går att vika in mot fälgens hål. På Zündapp KS 50 är det olika längder på böjarna av den anledningen. Är det lite som behövs för att pricka hålet i fälgen kan man ofta böja till ekern så den hittar rätt utan att ligga i spänn. Sådant kan annars leda till ekerbrott i framtiden när man kör.
Då ekrar vi!