Projekt Victoria Luxus - del 6

Hjulen är klara men en sak återstår att fixa till - ryckutjämnaren i baknavet.

Projekt Victoria Luxus - del 6

Publicerad

Victoria Luxus har en ryckutjämnare i baknavet som ska jämna ut de ryck i drivlinan som uppstår när en en kolvmotor levererar kraften på sitt stötvisa sätt. I del 3 tog vi upp hur ryckutjämnaren arbetar och varför den finns. En fiffig grej med denna konstruktion är att om man måste ta bort bakhjulet så sitter kedjan, drevet och ryckutjämnaren kvar i baksvingen - precis som på en Zündapp KS 50.

Nu ska vi fixa till ryckutjämnaren på denna moped!

I bakhjulets nav sticker det ut sex tappar och i plattan innanför kedjedrevet finns det sex hål. Japp - de ska möta varandra - men inte metall mot metall.
Varannan tapp har en bricka som ska hålla kvar en gummibussning på respektive tapp när man tar bort bakhjulet - till exempel om man får punktering.
Enligt reservdelskatalogen ska det bara sitta tre gummibussningar i ryckutjämnaren och troligtvis då på de tre tapparna med brickor. Jag valde dock att ha sex gummibussningar.

Här är ryckutjämnaren isärtagen i sina beståndsdelar. Eftersom den roterar runt samma axel som hjulet har den ett eget lager - ett enradigt spårkullager med beteckningen 6002 (15x32x9 mm). Lagret var i ganska gott skick, men vi kommer att byta det mot ett likadant fast med gummitätningar på sidorna som skyddar mot vatten. Ett sådant lager har samma beteckning (6002) men med tillägget 2RS vilket betyder två gummitätningar (en på var sida).

Här är ordningen på delarna. Från vänster: låsring (SGH 34), täckbricka, axelhylsa. kullager, distanshylsa.

Tapparna i navet ska ju ha varsin gummibussning som absorberar stötarna från kolvens arbete och det ideala vore en gummislang med måtten 14x21 mm (inner/ytter) som man kan skära "skivor" av med en längd på 11 mm. Men jag har 3 mm tjock gummiduk!

Efter lite mätande kom jag fram till att jag skulle skulle ha olika längder på gummiremsorna. De som skulle sitta runt tapparna med sina brickor skulle vara kortare - cirka 54 mm för att sitta tajt. De som skulle ner i hålen gjordes något längre för att sitta stadigt - cirka 57 mm.

Så där. Då var sex gummiremsor med en tjocklek av 3 mm färdigklippta ur min gummiduk. Nu ska de limmas ihop i ändarna till små bussningar med superlim vilket greppar grymt bra i gummi!

De längre remsorna sätter vi i vartannat hål i ryckutjämnaren eftersom de skulle ramla bort om de satt på de bricklösa tapparna i navet om man skulle behöva ta bort hjulet. Eftersom kraften från motorn kommer att gå i tangentens riktning är det vettigt att sätta limskarven i en linje dragen genom hålet och axelcentrum. Alltså rakt utåt eller rakt inåt. På så vis kommer kraften från motorn inte att pressa tapparna mot limskarven.

Jag limmade inte bara ihop ändarna på remsorna utan limmade även fast remsan i hålet. Då ramlar den definitivt inte loss om man tar av hjulet vilket kan vara irriterande om det sker vid vägkanten.

Remsorna runt tapparna bör också placeras med limskarven längs en linje genom tapp och axelcentrum.

Dessutom är dessa remsor lite kortare för att sitta tajt runt tappen. Men hur ska vi limma ändarna?

Så här! En slangklämma fick lite tejp på insidan så att superlimmet inte skulle fästa i den. Vår gummiremsa pluppades in i slangklämman så att det blev en spalt mellan ändarna.

Sen droppar man ner limmet ner i spalten och drar ihop klämman (snabbt) så ändarna trycks hårt mot varandra. Efter bara några sekunder härdar limmet och vår bussning är klar att montera.

Klart. Tre bussningar på navet och tre bussningar i ryckutjämnaren. Kanske hade det räckt med tre totalt? Motorn är ju trots allt bara på 0,8 hästar...

i nästa avsnitt ska vi kasta oss över den bedagade framlampan.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206