Projekt Victoria Luxus – del 9

Originalframdäcket såg bra ut på Victorian. Visserligen var den vita sidan mer gulaktig än vit, men det kan ju gå att fräscha upp med en nagelborste och handdiskmedel – eller rödsprit om det är riktigt illa. Jag brukar inte vilja köra runt på däck som fyllt 50 år eller mer men det vore ju lite trevligt, rent nostalgiskt, att kunna använda originaldäcken som satt på när jag köpte mopeden 1976.

Fast en närmare titt på bakhjulet visade att det hade långa sprickor i skuldran – och mellan nabbarna i slitbanan. Hm… Continentaldäcken med vita sidor tillverkas ju fortfarande. Skulle jag bara köpa ett enda nytt däck och återanvända det gamla framdäcket? Nä, så blev det inte. Dels hittade jag små sprickor mellan nabbarna även i detta däck, dels gick den vita sidan inte att få vit igen – inte ens med rödsprit och nagelborste.

Att köra runt med två omaka däck (ett vitt och ett gulaktigt) kändes inte bra. Och när som helst kunde ju det gamla däcket spricka – precis som det jämngamla bakdäcket. Nostalgi i all ära – men funktion får gå före. Två flång nya Continentaldäck, kompletta med slangar och fälgband beställdes. Fint ska det bli!

 

Projekt Victoria Luxus - del 9
Nä! Det här däcket vill jag inte köra runt med. Framdäcket var betydligt finare, men bakdäcket som syns här hade stora sprickor i skuldran. Hur nostalgisk man än kan vara så måste man dra en gräns någonstans. Det hade varit roligt att köra runt på samma däck som satt på mopeden när jag köpte den 1976, men jag vill inte få punktering under kommande åkturer – eller fara över styret om framdäcket skulle smälla.
Projekt Victoria Luxus - del 9
De nya Continentaldäcken har en markering för rostationsriktning – beroende på om däcket ska sitta bak (=drivande) eller fram (rullar med).
Projekt Victoria Luxus - del 9
Vi börjar med den rostskyddsmålade framfälgen. För det mesta så brukar jag använda eltejp eller silvertejp som fälgband, men här lyxade jag till det lite och köpte Continentals egna fälgband. Har mopeden varit skodd med Continentalgrejor förut så ska den få det nu också – ända in till fälgen!
Projekt Victoria Luxus - del 9
De nya slangarna hade en ynklig liten mutter till ventilen. Så ville jag inte ha det så jag tog muttrarna från de gamla slangarna som är stora och fina.
Projekt Victoria Luxus - del 9
Med ventilen fixerad med den gamla muttern pulades resten av slangen in i däcket. En gnutta luft i slangen under detta arbetet förebygger veck på slangen, men bara så mycket luft att slangen nätt och jämt är rund istället för platt – annars blir det jobbigt att få in sista kanten på däcket innanför fälgen.
Projekt Victoria Luxus - del 9
Handdiskmedel (typ Yes) utspätt med vatten är ett perfekt smörjmedel när man ska lägga på däck. Utan detta suger gummit fast i fälgen och det går extremt trögt att få däcken innanför fälgkanten. Appliceras med en vanlig målarpensel.
Projekt Victoria Luxus - del 9
Jag är lite nojig över att riskera att sticka hål på slangen när däcket slutligen läggs på. Därför undviker jag att använda däckjärn utan använder händerna för att vränga däcket över fälgkanten. Detta förutsätter två saker: dels så måste man smörja ordentligt med diskmedlet, dels måste man se till att däcket på motstående sida verkligen ligger nere i fälgens monteringsränna så att däcket går att dra åt det hållet där det ska över kanten. Man börjar också att vränga över däcket 180 grader från ventilen räknat.
Projekt Victoria Luxus - del 9
De flesta däck har en eller två ränder (pilarna) på skuldran som visar att däcket hamnat rätt på fälgen. Däcket på min begagnade fälg ville inte gå ut helt på ena sidan vilket dessa ränder obarmhärtigt avslöjade då de försvann bakom fälgkanten på en sträcka av cirka 15 cm. Efter en del smörjande med diskmedlet samt en rejält påfyllning med luft så sade det ”plopp” och däcket hoppade äntligen ut mot fälgkanten.
Projekt Victoria Luxus - del 9
Nya och stiliga däck av samma fabrikat som de gamla och med samma vita däcksida sitter nu på de nyekrade hjulen. I nästa avsnitt ska vi ge oss på Victorians centralstöd och bakskärm som behöver en hel del TLC (Tender Loving Care).
Rulla till toppen