Originalframdäcket såg bra ut på Victorian. Visserligen var den vita sidan mer gulaktig än vit, men det kan ju gå att fräscha upp med en nagelborste och handdiskmedel – eller rödsprit om det är riktigt illa. Jag brukar inte vilja köra runt på däck som fyllt 50 år eller mer men det vore ju lite trevligt, rent nostalgiskt, att kunna använda originaldäcken som satt på när jag köpte mopeden 1976.
Fast en närmare titt på bakhjulet visade att det hade långa sprickor i skuldran – och mellan nabbarna i slitbanan. Hm… Continentaldäcken med vita sidor tillverkas ju fortfarande. Skulle jag bara köpa ett enda nytt däck och återanvända det gamla framdäcket? Nä, så blev det inte. Dels hittade jag små sprickor mellan nabbarna även i detta däck, dels gick den vita sidan inte att få vit igen – inte ens med rödsprit och nagelborste.
Att köra runt med två omaka däck (ett vitt och ett gulaktigt) kändes inte bra. Och när som helst kunde ju det gamla däcket spricka – precis som det jämngamla bakdäcket. Nostalgi i all ära – men funktion får gå före. Två flång nya Continentaldäck, kompletta med slangar och fälgband beställdes. Fint ska det bli!