Projekt Victoria Luxus - del 13

Turen har kommit till styret och dess delar. Vi börjar med att ta ur omkopplaren vilket först såg lite knepigt ut, men som var jätteenkelt. Man klämmer ihop omkopplaren genom att trycka med tummen på ratten upptill och med ett finger på undersidan.

Projekt Victoria Luxus - del 13

Publicerad

Jag minns inte om jag någonsin haft originalstyret på min Victoria. På bilden från 1976 sitter det ett aphängarstyre monterat på den stackars mopeden. Det styre som sitter på nu är ett originalstyre, men av en äldre årsmodell. Vad jag vet så skiljer sig detta från det korrekta styret enbart på en punkt - kulören.

Äldre Victoriamopeder var mörkblå medan en Luxus från 1959 är ljusblå (kalsongblå för er som gjort lumpen), eller röd. Det kan vara en sak till som skiljer sig åt och det är ljusomkopplaren mitt på styret som även är dödare. Men jag har bägge varianterna på omkopplare så det ska nog lösa sig!

En sak som är lite märklig på nuvarande styret är det lilla handtaget på vänster sida som skulle kunna vara till pysventilen. Fast då sitter det på fel sida av styret. På de tysksålda mopederna var detta en ringklocka. Från det lilla handtaget gick det en kort vajer in i styret och till en ringklocka, typ sådan man har på trampcyklar. Fast då satt det inte två kromade täcklock som på exportmopederna, utan två rätt höga och kromade "burkar" på styret som var ringklockor. Mitt styre har alltså det lilla handtaget för ringklockan, men inga ringklockor.

I Sverige var det inte tillåtet med en ringklocka av cykelmodell ("Pling-pling") utan här skulle det vara en fast och genomträngande ton så de Victoriamopeder som kom hit via importören hade täcklock av den typ som syns på dessa bilder och så satt det en elektrisk tuta fastskruvad på det övre, högra, stötdämparfästet.

 

Samtidigt som man trycker ihop omkopplaren tar man ett litet dorn och trycker ut sprinten i ratten. Sprinten har en svarvad midja och det är den som låser fast ratten med hjälp av en fjäder i omkopplaren.

De kromade täcklocken tas bort från undersidan av styret. Här kan man ana att Victoria lade mycket krut på att ha många delar. De förzinkade plåtblecken under muttrarna är absolut inte nödvändiga, men finns där ändå. Hela mopeden har "onödigt" många delar om man jämför med en svensktillverkad moped från samma period, men det gör samtidigt Victorian till en väldigt välbyggd moped!

Täcklocken fick sig en omgång med lumptrissa och polerpasta. Det finns en hel del små prickar kvar efter rostporer, men de blev betydligt blankare.

Pysreglage på fel sida? Nä, för i Tyskland var detta ringklockan. Från det lilla handtaget gick en kort vajer in i styret och drev en ringklocka av cykelmodell.

Detta var inte godkänt i Sverige så då fick styret två platta täcklock en en elektrisk tuta som lite desperat skruvades fast i samma fäste som ena stötdämparen på svensksålda exemplar.

En av få NOS-grejor i mina gömmor - det lilla handtaget för tummen. Nu återstår bara att se om hela klabbet går att flytta över till styrets högra sida där det ska få aktivera pysen istället.

Styrstammen har en slits för styrlåset och där var den ena kanten rejält inbankad. Kanske detta styre varit med om ett stöldförsök en gång i tiden?
Hur som - en 3/4"-skruv med dåliga gängor bankades in in stammen och sedan blev det lite massage med hammaren från utsidan tills kanten av slitsen var återställd.

Styret var ganska rostigt där gas- och växelhandtag sitter och för att dessa ska gå lätt så putsades all rost bort med smärgelband enligt skoputsarmetoden.
Här kommer det att smörjas med olja eller fett vid monteringen.

Växelhandtaget fick en dusch med silverfärg. Här ses spärrkulan med sin fjäder och skruv som ska hålla kvar handtaget i valt växelläge.

Så där! Kopplingsgreppet av aluminium fick också smaka på lumptrissan.

Den fasta delen av gashandtaget fick även den en dusch med silverfärg. Tyvärr så saknar jag själva gasrullen i skrivande stund.

Rätt eller fel? Den här omkopplaren satt i styret som är av en äldre årgång. Men...

...den här kan vara den korrekta för en 59:a. Omkopplarna har även olika utseende på rattarna.

I nästa avsnitt ska vi ge oss på framgaffeln och styrlåset.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206