Jag minns inte om jag någonsin haft originalstyret på min Victoria. På bilden från 1976 sitter det ett aphängarstyre monterat på den stackars mopeden. Det styre som sitter på nu är ett originalstyre, men av en äldre årsmodell. Vad jag vet så skiljer sig detta från det korrekta styret enbart på en punkt – kulören.
Äldre Victoriamopeder var mörkblå medan en Luxus från 1959 är ljusblå (kalsongblå för er som gjort lumpen), eller röd. Det kan vara en sak till som skiljer sig åt och det är ljusomkopplaren mitt på styret som även är dödare. Men jag har bägge varianterna på omkopplare så det ska nog lösa sig!
En sak som är lite märklig på nuvarande styret är det lilla handtaget på vänster sida som skulle kunna vara till pysventilen. Fast då sitter det på fel sida av styret. På de tysksålda mopederna var detta en ringklocka. Från det lilla handtaget gick det en kort vajer in i styret och till en ringklocka, typ sådan man har på trampcyklar. Fast då satt det inte två kromade täcklock som på exportmopederna, utan två rätt höga och kromade ”burkar” på styret som var ringklockor. Mitt styre har alltså det lilla handtaget för ringklockan, men inga ringklockor.
I Sverige var det inte tillåtet med en ringklocka av cykelmodell (”Pling-pling”) utan här skulle det vara en fast och genomträngande ton så de Victoriamopeder som kom hit via importören hade täcklock av den typ som syns på dessa bilder och så satt det en elektrisk tuta fastskruvad på det övre, högra, stötdämparfästet.