Projekt Victoria Luxus - del 19

Mopedarkeologi. När man inte vet hur vajrarna ska dras får man leta efter spår. Handbromsvajern gick att dra på minst tre olika vis ner till hjulet. Alla reklambilder var så otydliga att man inte såg hur vajern var dragen, men på sidan av skärmen syntes spåret (pilen) där den förra vajern legat och skavt mot lacken.

Projekt Victoria Luxus - del 19

Publicerad

Nu har turen kommit till några viktiga reglage - gas och broms. Victorian har vajerbroms till bakbromsen vilket är lite ovanligt. Det är nog bara Puch som har samma koncept - vad jag vet. Annars brukar mopedrna har ett stag från pedalerna till bakbromsen.

Nu är det dags för handbromsen (jo, jag vet att det är ett kopplingshandtag som sitter där). Jag löder alltid mina vajrar och det blir kanonstarkt - bara man gör rätt.
Först och främst måste vajern vara kliniskt ren. Ett trick är att doppa den flera gånger i aceton och blåsa av den med tryckluft efter varje dopp. Lödtenn är ganska mjukt och för att lödförbandet ska hålla måste man spreta ut alla kardeler till ett "skatbo".

Vanligt elektroniktenn har för mesigt fluss till vajerlödning så här kompletterar vi med ett mer aggressivt lödfett.

Färdigt! En lyckad lödning är blank och tennet ska dessutom ha trängt ut på andra sidan nippeln. Då vet man att lödningen är homogen.

Men till bakbromsen blev det lite special. Först testade jag med en bromsvajer från en Puch med pedaler, men den vajern var för grov. Dessutom ska vajern fästas i ett hål på motorns bromsarm.

Jag tog en bit kvadratstång i mässing och borrade två hål genom denna. Ett grövre (5 mm) för den skruv som ska gå in i bromsarmen och ett smalare hål (2 mm) för själva vajern. Det senare hålet borrades på "sniskan" så att vajern tittar ut i kanten på mässingsbiten. Annars hade ju vajern krockat med skruven.

Så där. En 2 mm vajer är dragen genom mässingsbiten som dessutom är urfilad så att skatboet inte ska ligga på utsidan. Lödytan blir dessutom lång vilket är bra då en fotbroms kräver starka vajerfästen.

Man är ju rejält stark i benen och skulle det uppstå en paniksituation där man måste bromsa hastigt får ju nippeln inte glida av vajern.

Vajerfästet till motorsidan är klart att montera. Skruven ska dock kapas en bit.

Vajern monterad på motorn. Skruven är inte fullt dragen eftersom mässingsbiten ska vara lite ledad och därför sitter det två muttrar på skruven som låser varandra.

Baktill löddes det på en vanlig vajernippel. Bromsarmen ville inte gå tillbaka helt efter en bromsning så en tryckfjäder "gängades" på vajern.

Fjädern är på plats och hjälper till att knuffa bromsarmen bakåt efter avslutad bromsning.

Sen måste man ju ha ett gashandtag också. Victorian har korta styrstumpar för gas- och växelhandtag och det jag hade var alldeles för långt.

Men jag har en bågfil! Några raska drag med sågen och gasrullen hade fått rätt längd. Här får man inte klämma åt för hårt i skruvstycket!

Ett tidstypiskt gummihandtag trycktes på plats.

I nästa avsnitt ska vi putsa och polera.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206