Projekt Victoria Luxus - del 20

Nu ska här putsas! Tanklocket på Victorian är av aluminium vilket är en tacksam metall att polera.

Projekt Victoria Luxus - del 20

Publicerad

Nu har jag bestämt mig - mopeden ska inte lackeras om. Däremot ska jag lackera om några detaljer som ska vara kalsongblå; styret (mörkblått), handtaget över förgasaren (grått), plastskölden framför tanken (vit), luckan till verktygslådan (mörkblå) samt de två små kåporna som sitter på var sida om motorn (mörkblå). Så den kalsongblå färgen ska jag låta färghandlaren bryta till. Samt den gräddvita kulören till skärmarna då särskilt framskärmen har mer än lovligt många rostfläckar som behöver snyggas till. På några ställen har även lacken släppt där jag riktat de bucklor som fanns.

I övrigt ska jag mest göra en annan sak - putsa! Det är ibland rätt otroligt hur man kan förvandla ett "vrak" till någonting ganska tjusigt bara genom att putsa och polera. Ta alla dessa rostprickar som syns på lackeringen. Den största delen av dessa prickar och fläckar är rostvatten som läckt ut ur en pytteliten por i lacken. Börjar man putsa på en sådan lack så krymper dessa fläckar rejält och det som blir kvar är den lilla poren.

Vi testar väl på Victorian!

Ytan var full av oxidprickar som kan ta en bra stund att polera bort så först fick locket en omgång med en Scotch Brite slipduk som man annars använder för att matta ner lack när man ska lägga på nya lager.

Våtslippapper med korn 1000 eller 1200 fungerar lika bra. Använd då vanligt vatten med lite handdiskmedel i (Yes).

Sen blev det dags för lumptrissan. Som polermedel användes Biltemas metallpolerkräm för marina saker. Beter sig väldigt likt Autosol.

Den blå lacken har massor av rostfläckar som vi ska ta bort - och få lite glans på köpet. Tyvärr så hade jag slut på både lackrengöring, rubbing och vax så jag fortsatte gnugga med Biltemas metallpolering.

Faktum är att den gamla hederliga Autosolkrämen fungerar bra även på plast och lackytor - så varför inte denna?

Gnuggeli-gnugg! Metallpolish, en trasa och en rejäl dos med "elbow grease". Ska vi få bort rostfläckarna och få fram glansen?

Ser man på! Det ser ju riktigt bra ut och om man sen avslutar med riktigt vax och en polermaskin kommer den här mopeden att se riktigt bra ut - och den kommer dessutom att ha kvar sin originallack från 1959.

Rostprickarna syns väldigt bra på den gräddvita lacken som finns på skärmarna och tankkåporna. Går det att får stil även på dessa?

Jodå. Så här ser det ut efter en liten stunds putsande. Det här är lika roligt som att städa garaget när förfallet gått för långt - man ser ju en stor skillnad när man åtgärdar det! Måste köpa vax...

Victorian har två röda/rosa gummilister längst bak på den krombåge som avslutar pakethållaren. Dessa var skrovliga och torra som fnöske på ytan. Här gjorde vi likadant som med gummigenomföringen till vajrarna på styret och slipade bort den kritade ytan med ett fint slippapper.

Kanske inte så mycket rödare, men desto slätare. Men vi är inte klara ännu!

Avslutningsvis tog vi fram mirakelbrygden - glycerin och rödsprit (ca 50/50) och smorde in den nyslipade ytan. Denna mjukar upp gummit och det bevaras av glycerinet. Rödspriten fungerar bara som ett lösningsmedel som sänker ytspänningen på glycerinet så att detta lättare tränger in i gummit.
Men man måste tänka på en grej. Om det finns sprickor i gummit så måste dessa limmas INNAN man smörjer på glycerinet. Annars fäster inte limmet. Viken typ av lim? Vanligt superlim!
Nu har de 3D-printade plastplupparna till kromblinget anlänt. De monterar vi i nästa avsnitt.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206