Projekt Victoria Luxus - del 22

Baklampan är klar. Det fanns en del rost som putsades bort. Gummipackningen var i nyskick under smutsen. Fästskruven var dock sönderrostad (sitter i hjulsprutet) och byttes till en ny. Stommen i lampan har varit elförzinkad där rosten hade härjat. Efter putsning så fick stommen en skvätt med silverfärg.

Projekt Victoria Luxus - del 22

Publicerad

Victoria Luxus har en lite ovanlig modell av omkopplare på styret - i alla fall om man jämför med svenska mopeder. Denna omkopplare var lite trasig men med hjälp av en donator och lite superlim så hoppade den igång.

Victorian börjar vakna till liv! Kabeln är dragen ända upp till styret och en ny glödlampa är monterad. Med batteriladdaren inställd på 6 volt gjordes ett lyckat funktionstest. Lyxigt med äkta glas i linsen!

Framlampans tur. Den nyförnicklade reflektorn gör sitt jobb. Skillnaden mot försilvrade och aluminiserade reflektorer är att nicklet ger ett aningen gulare ljus då nickel i sig är aningen gult i färgen.

Omkopplaren på plats intill växelhandtaget. Som synes har den bara två knappar. "A" är hel- och halvlyse och "B" är tuta. Men var är dödarknappen och hur stänger man av lyset?

Jo - man har en omkopplare till. Detta är "huvudströmbrytaren" på en Victoria. Tjusigt strömlinjeformad för minimalt luftmotstånd. När ratten står rakt fram är lyset avstängt.

Vrider man ratten åt höger så slår man på lyset. Hel- och halvljus styr man sen med omkopplaren vid växelhandtaget.

Men det finns en funktion till - man kan stänga av motorn också. Då vrider man ratten till vänster så kortsluts tändspolen. I detta läge är ratten återfjädrande och så fort man släpper den så fjongar den tillbaka till mittläget. Troligtvis har man gjort så för att man inte ska trampa ihjäl sig vid start om den skulle stanna i dödarläget.

"Hör du Werner - in schweden får man nicht ha en ringglocken på eine moped. Vad vi göra åt detta?"

"jo, Werner - vi tar eine electrische tuta och monterar on das moped!"

"Men Werner - var ska vi placera das tuta?"

"Hm... jo...det var knepisch. Jag har det - vi sätter das tuta på...hrm... das schtötdämpharfäschte!"

"Smart Werner!"

"Tack ska du ha, Werner!"

I nästa avsnitt blir det lite småfix - och första starten. Spännande filmsnutt utlovas!

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206