Ett märkligt problem har bosatt sig i min 1264 Skoterett. Den startar snällt och går som en raket (nåja…) och så fortsätter den att gå i ungefär en mil. Sen är det precis som om man trycker in dödarknappen. Motorn dör i fem, tio sekunder.
Motorn slocknar tvärt – inte som när det är bränslebrist då motorn brukar hosta och rycka lite innan den stannar. I detta fall så stannar motorn utan minsta förvarning och precis när farten gått ner så mycket att man är beredd att sätta ner fötterna i marken – ja, då startar den igen och fungerar som om inget hade hänt.
Men sen kommer symtomen tillbaka gång på gång när de väl har börjat. Efter första åkturen på en dryg mil såg jag att det bubblade rejält i den genomskinliga bensinslangen – typiskt när man fått ånglås. Dessutom var förgasaren så varm att det knappt gick att hålla fingrarna på den.
Men ånglås tror jag inte på i mitt fall. Motorn slocknar alldeles för tvärt för att felet skulle vara störningar i bränsletillförseln. Men när jag ändå hade lyft av ”karossen” på Skoteretten så monterade jag en extra packning mellan förgasare och cylinder – samt extra fiberbrickor under muttarna som håller förgasaren på plats. Allt för att isolera förgasaren från den varma cylindern,
Till saken hör att jag har monterat en utanpåliggande tändspole (begagnad men testad) av fabrikat Bosch. Även matarspolen är av samma fabrikat. Tändplattan och brytarna är original Stefa. Kondensatorn (ny av kvalitet) är utflyttad och sitter på motorns fläktkåpa. Efter ytterligare en provtur med samma resultat – att motorn stannar tidvis efter en mil – så kände jag på både tändspole och kondensator som på sin höjd var ljumna.
Okej – vad är det som fungerar perfekt en hel mil, men som inte går sönder helt? Jag kom hem vid alla tre provkörningarna även om det gick lite ryckigt de sista kilometrarna. Sista turen gick den två mil innan den började krångla. Bytte tändstift redan efter första åkturen.