På Autobahn


På Autobahn

Märke: Saab

Modell: 9000i ”Snäckan”

Årsmodell: 1988

Kört sedan sist: Cirka 450 mil

Övrigt: Väcker stor uppmärksamhet i södra Tyskland.

Autobahn är inte bara ett elektropopstycke av det då västtyska bandet Kraftwerk, det är även en viktig del av det tyska vägnätet, som faktiskt fyller 100 år i år – då räknar jag AVUS som den första biten tysk motorväg. Motorvägarna är idag mest kända för att de inte har någon fartbegränsning.

I februari skulle min granne hämta sin son som arbetat ett år i södra Tyskland. Även hans bohag skulle med hem, därför hade han koppålat en släpkärra efter sin moderna bil. Alla papper och tillstånd var klara, släpkärra fixad, färjebiljetter betalda och hotell bokade. Dessvärre kom han bara några mil innan multiremmen gav upp.

Behovet av en bil med odubbade vinterdäck och dragkrok var akut och den smidigaste lösningen var att tanka upp ”Snäckan” – ja Saaben kallas så – kontrollera luft, vatten, olja och sedan koppla på kärran. Eftersom min granne är förutseende hade han väl tilltagna marginaler och ett par timmars försenad start grusade därför inte planerna. Färjorna hanns med och gränserna passerades utan problem. Några dagar senare fick jag igen bilen fulltankad och nytvättad, och Snäckan verkar bara ha mått bra av att luftas på Autobahn, både med tom kärra och fullastad dito.

Robert Gustavsson

Fotnot: Artikeln har varit publicerad i Classic Motor nummer 5 2021. För att premumerara – klicka på länken nedan:

Länk: Prenumerera på Classic Motor

På Autobahn
Redan 1386 grundades Heidelbergs Universitet. Fakultetsbyggnaden där Matehmatikon håller till är många år yngre och besöket kanske kan ses som examensprovet på kontinentresan.
På Autobahn
Att besöka en ”bierstube” för en bit mat brukar höra till under tysklandsresorna, men i dessa tider var så gott som alla tillfälligt stängda.
På Autobahn
På hemvägen var släpkärran fullastad. Endast två personbilar, men desto fler lastbilar, var med på färjan mellan Tyskland och Danmark
Rulla till toppen