På Autobahn

På Autobahn

Publicerad

I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.

Märke: Saab

Modell: 9000i "Snäckan"

Årsmodell: 1988

Kört sedan sist: Cirka 450 mil

Övrigt: Väcker stor uppmärksamhet i södra Tyskland.

Autobahn är inte bara ett elektropopstycke av det då västtyska bandet Kraftwerk, det är även en viktig del av det tyska vägnätet, som faktiskt fyller 100 år i år – då räknar jag AVUS som den första biten tysk motorväg. Motorvägarna är idag mest kända för att de inte har någon fartbegränsning.

I februari skulle min granne hämta sin son som arbetat ett år i södra Tyskland. Även hans bohag skulle med hem, därför hade han koppålat en släpkärra efter sin moderna bil. Alla papper och tillstånd var klara, släpkärra fixad, färjebiljetter betalda och hotell bokade. Dessvärre kom han bara några mil innan multiremmen gav upp.

Behovet av en bil med odubbade vinterdäck och dragkrok var akut och den smidigaste lösningen var att tanka upp "Snäckan" – ja Saaben kallas så – kontrollera luft, vatten, olja och sedan koppla på kärran. Eftersom min granne är förutseende hade han väl tilltagna marginaler och ett par timmars försenad start grusade därför inte planerna. Färjorna hanns med och gränserna passerades utan problem. Några dagar senare fick jag igen bilen fulltankad och nytvättad, och Snäckan verkar bara ha mått bra av att luftas på Autobahn, både med tom kärra och fullastad dito.

Robert Gustavsson

Fotnot: Artikeln har varit publicerad i Classic Motor nummer 5 2021. För att premumerara - klicka på länken nedan:

Länk: Prenumerera på Classic Motor

Redan 1386 grundades Heidelbergs Universitet. Fakultetsbyggnaden där Matehmatikon håller till är många år yngre och besöket kanske kan ses som examensprovet på kontinentresan.

Att besöka en "bierstube" för en bit mat brukar höra till under tysklandsresorna, men i dessa tider var så gott som alla tillfälligt stängda.

På hemvägen var släpkärran fullastad. Endast två personbilar, men desto fler lastbilar, var med på färjan mellan Tyskland och Danmark

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206