Nä…

Jag trodde problemet med att min Skoterett börjar hacka och ryckka efter cirka en mil var löst. Jag provkörde viisserligen bara en mil då men då gick den felfritt hela vägen.

Men igår ville jag testa rejält så jag gav mig ut på en nästan tre mil lång runda – man vill ju vara säker på att grejorna fungerar. 1 mil gick bra. 1,5 mil gick också bra. Härligt den fungerar nu! Men… vid 1,8 mil började eländet igen. Motorn började rycka och slutade tända några sekunder åt gången.

Fast som varandes optimist så var jag säker på att problemen denna gång berodde på att det var dags att slå på reserven vilket också gjordes. Men, nä… Ryckandet fortsatte. Jag släppte lite på gasen och då minsann började motorn gå bra igen.

Stannade till vid vägkanten med motorn på tomgång och skruvade av tanklocket – hur mycket bensin var det egentligen i tanken? Såg att det rörde sig nere i hålet och stack ner ett finger som ”oljesticka”. Oj! Det var som att stoppa fingret i  morgonkaffet. Bensinen i tanken var riktigt varm – uppskattningsvis en bra bit över 40 grader.

 Kan det vara varm bensin som var orsaken? Förgasaren blir ordenligt varm trots tredubbla packningar samt dubbla fiberbrickor under förgasarflänsens muttrar. Vad händer om man matar en redan upphettad förgasare med allt varmare bensin? Kan det vara därför det tar sådan tid innan symtomen dyker upp?

Jag har alltid varit lite skeptisk till det faktum att bensintanken på Skoterett sitter mindre än två centimeter ovanför topplocket. Dessutom är hela kalaset instängt under en kaross.

Så idag blev det motåtgärder. Tanken skulle isoleras undertill mot värmen från motorn! Från en pensionerad varmvattenberedare togs en rejäl bit isolering som klipptes till och limmades under tanken med kontaktlim. Utanpå denna isolering limmades dessutom ungsfolie för att även reflektera bort värmen.

Nu då? Allt monterades tillbaka och Skoteretten kickades igång. Nu ska här köras! Rundan denna gång är på cirka 2,5 mil och då ska ju felet hinna uppenbara sig – om det nu skulle vara så illa. Men självsäker och med nyisolerad tank ska det säkert gå bra!

1 mil – inga problem! Motorn spann som en katt, om än en högljudd sådan, och med blicken på vägmätaren fortsatte färden. 1,5 mil – inga problem! Nu gällde det bara att klara den magiska 1,8 milagränsen. Den passerades snart och nu lades 2 felfria mil bakom Skoteretten.

Glad ihågen stannade jag några kilometer innan jag kommit hem och köpte glass – här ska firas! Snabbt ut ur butiken och kickade igång den varma mopeden som hoppade igång nästan direkt. Nästan hemma och bara ett par hundra meter kvar!

Då händer det – motorn börjar rycka och hacka… Men vad f…? Och i vanlig ordning så stannade den inte helt så jag kom ända hem och kunde käka upp min glass som nu inte smakade så gott som den borde… Efter uppäten glass tog jag fram min IR-termometer och riktade denna ner i tanken. 40 grader.

Om det är så varmt MED isolering kan man ju undra hur varmt det var det var under gårdagens tur då jag stack ner fingret i tanken. Men frågan kvarstår – vad är det som krånglar? Är det värmen från motorn som förvandlar bensintanken till ett soppkök? Men isoleringen verkade ju inte hjälpa – i alla fall så kom ju problemet tillbaka även om bensinen kanske var svalare med isoleringen.

Nästa drag blir att testa med att köra mopeden på alkylatbensin som ska vara tåligare mot ånglås.

Rapport kommer!

 

Nä...
Tanklöst! Att ha en tank som hänger precis över motorn som en kaffepanna över en eld känns inte bra. Förgasaren blir varm som det är och att dessutom mata den med varm bensin känns som bäddat för ånglås
Nä...
En pensionerad varmvattenberedare fick släppa ifrån sig isoleringen som ska täcka tankens undersida och förhoppningsvis leda till svalare bensin.
Nä...
Isoleringen fästes med kontaktlim under tanken.
Nä...
När vi ändå höll på så limmades isolering även på sidorna av tanken. Sen ska isoleringen täckas med reflekterande ugnsfolie – nu var det väl tusan också!
Nä...
Så där! Tändhatten ligger visserligen mot folien, men med min näpna kropp i sadeln så rör sig tändstiftet i riktning från tanken. Japp – motorn sitter skruvad i baksvingen på en Skoterett. En stor fördel med detta är att kedjan alltid håller samma spänning oavsett hur lätt eller tungt lastad mopeden är. Men hjälpte allt detta? Nä…
Scroll to Top