”Medium rare”

Idag, på Motorhistoriska dagen dessutom, har det testats lite. En ugnstermometer stacks in genom slitsarna i sidokåpan på Skoteretten så att termometerns pinne hamnade strax ovanför förgasaren. Innan starten visade termometern rådande yttertemperatur och då mopeden stått i skugga stannade visaren på 25 grader.

Medan jag höll på med termometern så hördes ett tvåtaktsknatter av äldre modell – det var signaturen Andercz som kom fräsande på sin gamla Monark med CZ-motor. Han räckte över två små datafläktar som jag kunde använda till min skållheta Skoterett. Perfekt! Jag hade precis innan krafsat fram en CPU-kylare från skrotad dator med ett kopparrör försett med massor av kylflänsar. Med dessa kan jag säkert kyla bränslet. Men först ville jag ju veta hur varmt det blir i ”maskinrummet”.

Sen bar det iväg.

Idag var det 25 grader ute mitt på dagen – så även i Skoterettens motorrum innan start.
Efter bara 500 meters körning var det 42 grader. Buntbanden är för husfridens skull (vill inte tappa termometern när jag kör).
Efter 5 kilometer har det hänt saker. Nu är temperaturen i motorrummet uppe i 51 grader.
Och efter 1 mil är temperaturen uppe i 55 grader. Väldigt nära ”Medium rare” om detta hade handlat om matlagning. Intressant var att när motorn stängdes av så sjönk temperaturen nästan direkt. Jag hade förväntat mig att eftervärmen, när motorns fläkt hade stannat, skulle leda till att temperaturen skulle stiga något innan den vände av nedåt.

 

 

 

Rulla till toppen