"Medium rare"

Att det blir varmt inne i motorrummet på en Skoterett är ingen nyhet - men hur varmt?

"Medium rare"

Publicerad

Idag, på Motorhistoriska dagen dessutom, har det testats lite. En ugnstermometer stacks in genom slitsarna i sidokåpan på Skoteretten så att termometerns pinne hamnade strax ovanför förgasaren. Innan starten visade termometern rådande yttertemperatur och då mopeden stått i skugga stannade visaren på 25 grader.

Medan jag höll på med termometern så hördes ett tvåtaktsknatter av äldre modell - det var signaturen Andercz som kom fräsande på sin gamla Monark med CZ-motor. Han räckte över två små datafläktar som jag kunde använda till min skållheta Skoterett. Perfekt! Jag hade precis innan krafsat fram en CPU-kylare från skrotad dator med ett kopparrör försett med massor av kylflänsar. Med dessa kan jag säkert kyla bränslet. Men först ville jag ju veta hur varmt det blir i "maskinrummet".

Sen bar det iväg.

Idag var det 25 grader ute mitt på dagen - så även i Skoterettens motorrum innan start.

Efter bara 500 meters körning var det 42 grader. Buntbanden är för husfridens skull (vill inte tappa termometern när jag kör).

Efter 5 kilometer har det hänt saker. Nu är temperaturen i motorrummet uppe i 51 grader.

Och efter 1 mil är temperaturen uppe i 55 grader. Väldigt nära "Medium rare" om detta hade handlat om matlagning.

Intressant var att när motorn stängdes av så sjönk temperaturen nästan direkt. Jag hade förväntat mig att eftervärmen, när motorns fläkt hade stannat, skulle leda till att temperaturen skulle stiga något innan den vände av nedåt.

 

 

 

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvåcylindrig motorcykel som tänder på ena cylindern

19 kommentarer

Pontiac: Tack Bengt för källhänvisning bussigt. Time out just nu för mekande då jag inväntar brytare och stator avmonterad återkommer efter testning. Stift skall nog vara standardvara som Bosch 3AC eller...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206