Men definitivt två! Idag åkte undertecknad till fordonsträffen i Nifsta utanför Gottröra på min nyväckta Svalan Svalette. Nästan framme ser jag en kille som går och leder en svart motorcykel i mötande körbana. Jag gjorde en u-sväng för att se om jag kunde bistå med något. Den olycksdrabbade motorcyklisten var Leif Astering från Sollentuna, och motorcykeln var…en Svalan! (Egentligen en NSU Konsul med 250 cc NSU-motor och Svalan tankdekaler). Helt plötsligt blev det en en större märkesträff (allt är relativt) efter vägkanten med hela två Svalanfordon.
Leif berättade att han precis varit i Nifsta och nu på hemvägen hade motorn börjat misstända för att därefter slockna helt. Jag ställde hela Svalettens verktygsarsenal (en spårmejsel, en skiftnyckel och en tändstiftsnyckel) till Leifs förfogande som med mejselns hjälp tog bort locket över brytarna. Vi kunde snart konstatera att det fanns ström i batteriet, men ingen gnista mellan brytarkontakterna när dessa öppnades med hjälp av en morakniv.
Leif misstänkte kondensatorn och ringde en kompis som skulle komma till assistans. Vi får hoppas att det löste sig. Väl framme i Nifsta kunde undertecknad konstatera att Svaletten (troligtvis) var den enda Svalanprodukten bland alla dessa hundratals fordon som tagit sig dit denna sköna juli dag. Hade Leif varit kvar så hade det varit dubbelt så många Svalan!
Jim Lundberg

