Projekt Topper, del 1

Nu kör vi igång Projekt Topper som kommer ut här på Classic Motors blogg varje tisdag och torsdag. Du får följa en bruksrenovering av en MCB Topper från 1967. Från ax till limpa (en smal och hård sådan, för övrigt).Häng med!

1966 kom den sportiga mopeden Topper från MCB (Monark-Crescentbolagen). Konceptet var väldigt likt den samtida Puch Dakotans och man kan nästan undra vem som sneglat på vem. Ramen var av pressad plåt (likt Dakotan) och tanken satt högt upp (likt Dakotans) och hålrummet under tanken fylldes med plåtkåpor (likt Dakotan). På Dakotan utnyttjade man detta dödutrymme mellan plåtarna till ett rymligt verktygsfack där även snusdosor och liknande fick plats. På Toppern valde man att sätta i ett plåtrör tvärs igenom ramen med ett lock på mopedens vänstra sida. Snålt utrymme, men ett tändstift och några enkla verktyg gick förstås in. Snusdosan fick man ha i fickan.

1966 kom MCB Topper, här i Monarks version. VoV-beteckningen var 1205, oavsett om det stod Monark eller Crescent på tanken. Motorn var en Husqvarna Flinta med två växlar och fotväxel. Extra sportigt blev den med tratten längst bak på ljuddämparen. Dessutom var tratten ilsket rödmålad på insidan – lite som att titta in i en raketmotor. Lacken kallade man ”Polisvit”. Men varför hade alla ungdomar så dålig hållning på 60-talet?
Året efter (1967) fanns Topper även med en blå lackering som man döpte till ”Karolinblå”, Dessutom fick Flintamotorn tre växlar. Något som kanske inte var helt lyckat då man efter en tids körning fick välja mellan att ha ettan och tvåan – eller tvåan och trean… Den treväxlade flintamotorn med fotväxel blev mer eller mindre ett fiasko.
1968 var Topperns era slut och nu bytte den namn till 50 SS och fick en treväxlad Sachsmotor samt en annan framgaffel. Men det är en annan historia…
Här sitter undertecknad på en lånad Topper någon gång i början av 70-talet. Min Monark Monarped som jag fått av morfar ville inte fungera och en snäll kille vid namn Rolf lånade ut sin Topper till mig. Topplock och päron saknades men topplocket lånades från min Monarped. Men varför hade alla ungdomar så dålig hållning på 70-talet?
Nu går vi raskt över till vårt projekt. Min kompis Peter brukar tjata på mig att jag ska köpa diverse tvåhjulingar som ligger ute på annons. Jag brukar stå emot hans frestande tips, men när han skickade bilder på en väldigt bedagad och okomplett Topper föll jag lite som en fura. En Topper! Hm… Jag som lovat mig själv att inte köpa fler mopeder (har elva stycken redan) var bara tvungen att slå till denna gång. (Foto: Peter Hällström)

Uj-Uj…Tanken ska vara lackerad i samma kulör som ramen, men denna var strippad från lack då hela tanken är kromad från fabrik vilket säkert var ett uppskattat customtrick när det begav sig. Det som är kvar är limrester från knägummina och slamsor med silvertejp. (Foto: Peter Hällström)
Snabbtanklocket har rostat rejält. Likaså ovansidan av tanken, bakom locket. Och mer rester av silvertejp. Satt mopeden ihop med tejp? (Foto: Peter Hällström)
Mer silvertejp! Sadeln var i ett uselt skick och satt mest ihop med denna formidabla tejp som nu börjat tappa taget.
Slaktad på delar och deporterad till en loge. Tutan är bortplockad och endast skruven som höll den sitter kvar. Vackert så.
Motorfästena spretar åt varsitt håll. Har man demonterat motorn med en kofot? Kanske ett utslag av ilska om alla växlar vägrat gå i?
Det här är så jäkla trevligt – en namnskylt! Utan den blir en moped (som ju inte registrerades på den här tiden) helt anonym. Jag har forskat lite efter denne Peter Norlin från Vagnhärad men inte hittat honom – ännu. Jag har kontaktat hembygdsföreningen i Vagnhärad som i sin tur har forskat lite. Alby gård var en bondgård som numera ska vara jämnad med marken till förmån för ett villaområde. Hembygdsföreningen fick dock fram att herr Norlin inte bodde på Alby gård utan var där på somrarna där man förmodar att han körde runt på denna Topper.

Om du köper en moped så spar namnskylten! Ska du lackera om mopeden så kan du limma fast namnskylten under sadeln eller liknande så att den även i framtiden kan avslöja något om mopedens bakgrund.
Så där! Toppern är hemtagen och upphängd i mitt garage. Nu börjar det vanliga arbetet: Vad saknas? Vad är trasigt? Hur ser allting ut? Och var hittar man allt?

Okej – nu vet du hur vår Topper ser ut. Nästa torsdag börjar vi rota i objektet och hoppas kunna bjuda på lite digitalt mekande under det mörka vinterhalvåret. Hur länge vi håller på? Tills den är klar är det enkla svaret. Vill du ställa frågor eller kommentera något som lämnar du gärna en kommentar i fältet nedan. Extra roligt om du råkar heta Peter Norlin! 🙂

Välkomna till Projekt Topper!

Fotnot: För att följa detta projekt går du in på vår blogg. Klicka på den röda texten här > Här kan du läsa redaktionens egen blogg! eller till höger om farbror Anders högst upp på sidan så kommer du rätt.

Scroll to Top