Projekt Topper, del 2

Då kör vi gång! Det är inte mycket till moped just nu – egentligen bara en stackars misshandlad ram och mängder med torr silvertejp. Men man måste ju börja med något!

Dessutom gör vi en liten ändring i schemat. Efter nästa inlägg kommer ”Projekt Topper” ut två gånger i veckan. Den nya dagen blir då tisdagar. Alltså tisdagar och torsdagar och från klockan 06:00 på morgonen.

Jag börjar med de utböjda motorfästena för Husqvarna Flinta-motorn. Jag drog fast en bit gängstång (M8) med flänsmuttrar och karosseribrickor (för att få stor yta mot själva örat) på var sida av ena fästörat. Med denna stång som hävstång böjdes bägge öronen tillbaka.
Sen satte jag i ett Flintatopplock i fästet och drog åt fästet mot detta med gängstången. Fästöronen satt nu visserligen på rätt avstånd från varandra, men ovanför dem gick plåtarna i ramen ihop mot varandra – lite som midjan på ett timglas. På bilden kan man även se att fotpinnebryggan har upplevt en och annan marksyning.
Lösningen blev att pressa isär plåtarna ovanför fästet med topplocket fastdraget. Här sitter två korta skruvar med varsin mutter ”back to back”. Genom att gänga ut muttrarna pressas plåten utåt – precis som pyttesmå domkrafter. Mellan plåten och respektive skruvskalle är ett litet plattjärn instucket som utfyllnad. Dessa skruvar har jag tillverkat för att kunna pressa isär vevskivorna på vevaxlar men de fungerar även på krokiga ramar! 🙂
Här har jag med knivens hjälp karvat bort ena fotpinnegummit – som visade sig vara ett…handtag! Kreativt!
Men handtag är 22 mm invändigt och fotpinnen är 14 mm. Som utfyllnad hade man använt… *trumvirvel* …silvertejp! Halva mopeden verkar bestå av silvertejp. Tur att man har en vass kniv.

Apropå silvertejp så vill jag citera en tidigare arbetskamrat vid ett tillfälle när jag och en kund stod och diskuterade alla användningsområden för just silvertejp: F1-bilar, båtar och allt vad det kan vara. Vi kom fram till att denna tejp är ett verkligt universalmedel vid reparationer, varvid arbetskamraten sade: ”Egentligen borde allt vara tillverkat av silvertejp – då kan det ju aldrig gå sönder”.

Här hamnade Peters namnskylt till eftervärlden – innanför plåtkåpan som fyller ut hålrummet under bensintanken. Anledningen till att jag flyttade skylten berodde inte på att jag ska lackera om ramen (det blir ju en bruksrenovering), utan för att skylten började falla sönder och lossna. Nu sitter den skyddat och säkert med kontaktlim som en liten tidskapsel för framtida ägare,

Främre fästet för långsadeln ”limpan”. Hade detta varit en Trapper så hade det suttit en vanlig sadel, typ ”späckhuggare”, här istället.
Okej. Övre motorfästet är riktat, namnskylten är flyttad och fotpinnebryggan är demonterad. Den senare är rejält krokig och behöver en lätt uppfräschning. Ett tips till dig som inte nödvändigtvis vill hålla dig till 100 procent originalutförande: förzinkade detaljer, som fotpinnebryggan, går givetvis att zinka om, men en tålig silverfärg (motorlack, fälglack) med en klarlack ger samma utseende (i alla fall på lite avstånd) och är betydligt enklare att genomföra i hemma i garaget.
Vilken flax! Toppertutor har en liten knäck på fästet för att inte hamna för nära tändstiftet. I min tut-låda hittade jag exakt en sådan! Den är förövrigt tillsnyggad med svart och silvrig motorlack från Biltema. För att membranet innanför gallret inte ska bli silverfärgat så sticker man in pappersremsor genom tutans galler tills membranet är täckt, Remsorna pillar man sedan ut med en pincett eller liknande. En rolig sak med denna Topper är att alla originalkablar satt kvar så det är bara att ansluta dem till de nya delarna som plockas på.
Var tar alla nycklar vägen? Av alla gamla moppar jag sprungit på genom åren har endast en (1) haft originalnycklarna kvar. Nåja, styrlås finns nytillverkade så det gamla åker ut. Min favoritmetod är att borra med en 3 mm-borr precis i låscylinderns överkant som på bilden. Då städar man bort samtliga stift som annars låser fast cylindern i låst läge. Efter borrningen sticker man in en mejsel i nyckelhålet och vrider om.
Här har jag vridit om låset så att det är öppnat och med en plåtskruv i borrhålet dras hela låset ut med en avbitartång. Det sitter normalt inte direkt fast, men denna moped har stått fuktigt så det var rostigt i ramens hål.

Nästa tisdag och torsdag kör vi vidare med Projekt Topper. För att hitta samtliga avsnitt går du bara in på vår blogg så finns de där.

Rulla till toppen