Projekt Topper, del 3

En trevlig grej vid renoveringar är jakten på delar – förutsatt att man inte har någon tidspress. Hjärnans belöningssystem blinkar och piper glatt när man hittat något man sökt efter. I mitt fall har jag hovrat på Tradera i jakt på Topperdelar där man tyvärr får räkna med att priserna kan trissas rejält. Man får bara se till att inte dras med i bjudandet och tänka: ”Bara en hundring till, bara en hundring till”. Gör man detta tio gånger har man ju ökat budet med en tusenlapp… Bäst är att sätta ett tak för vad man vill ge för en specifik sak. Men utbudet är för det mesta bra,

Lite som julafton! De första delarna från Tradera har ramlat in – ett framhjul och en framskärm. Det är alltid lika roligt att öppna paket!
Så där! Framskärmen såldes som ”något kapad” vilket inte var många centimeter. Den inbitne Topperfantasten ser nog att det saknas ett hål på sidan av framskärmen. Jag tror att skärmen kommer från efterföljaren 50 SS som bara har ett skärmstag bakåt till framskärmen. Men jag har en borrmaskin.
Framhjulet var kanske inte så där jättebra i skicket och gav intrycket av att ha legat i en sjö. Här ser man bromskölden med sina backar. Beläggen har släppt från backarna och allt är rostigt och oxiderat. Men jag har en bläster.
Så där ja – genast lite gladare. Att beläggen hade ramlat av backarna gjorde inte så mycket då gamla bromsbelägg (även NOS) kan ha tappat en del av friktionsegenskaperna. Nu finns det nya backar att köpa (Toppern har Grimeca-nav), men jag har belägg på metervara.
Nya bromsbelägg kapades till och limmades fast på de gamla backarna med ett särskilt varmvulkningslim, avsett för bromsbelägg. Min lilla loppisugn (50 spänn) duger fint till att ”grilla” bromsbackar.
Nu börjar det se bra ut. Notera att beläggen nu är fasade i cirka 45 graders vinkel i ändarna. Varför? Jo, om man sparar 90-gradershörnet i ändarna på beläggen så kan det brytas loss bitar av det relativt spetsiga hörnet vid inbromsningar. Dessa bitar kan då kilas in mellan trumman och backarna och ställa till med elände. Returfjädrarna ser nya ut, men glansen är orsakad av en roterande stålborste efter blästringen.
Grimeckanaven är av aluminium med en ingjuten ståltrumma. Både den, ekrar och fälg var dock väldigt rostiga och hjulet plockades därför ner för att alla delar skulle kunna åtgärdas var och en för sig. På bilden mäter jag in navets position i sidled relativt fälgen. Ett mått som noteras så att hjulet inte förskjuts i åt höger eller vänster när det ska byggas upp igen.
Stålinlägget i navet var extremt rostigt på mitt nyinköpta framhjul. Här ser man hur ojämn och gropig ytan är där backarna ska ligga mot vid bromsning. Men jag har en svarv.
Här har jag svarvat en stund, men det är fortfarande väldigt många gropar i ytan. Här måste man dels ha lite koll så man inte svarvar bort hela stålinsatsen, dels ha koll på hur tjocka beläggen är på backarna. Svarvar man upp trumman för mycket är det inte säkert att excentern i skölden räcker till för att backarna ska nå ut till trumman. En otäck sak som undertecknad provat på är när excentern visserligen har lyckats trycka ut backarna mot trumman, men sedan kuggat över. Resultatet blir att hjulet låser sig och det spelar ingen roll om man släpper handtaget eller pedalen. Det enda som hjälper är att ta en hammare och slå tillbaka bromsarmen – vilket man ju inte kan/hinner göra i farten. Jag råkade ut för detta med nysvarvade trummor på en gräsmatta och precis i starten. Körde några meter och testade frambromsen vilken låste sig direkt! Botemedlet den gången var att ”förlänga” backarna genom att svetsa på en plåtbit som utfyllnad i de ändar där excentern trycker. Alternativet är att byta till tjockare belägg.
Nåja. jag svarvade lite till då beläggen ändå skulle hamna tillräckligt nära trumman för att excentern skulle pressa ut dem utan att kugga över. Några små gropar blev kvar i ytan i trumman. Efter blästring blev det även ett välbehövligt lagerbyte. Jag byter alltid till avtätade lager med gummitätningar (dessa har beteckningen ”2 RS” i slutet). Då kan man bokstavligen bada med mopeden om man vill.
Nä… Visserligen ska denna Topper bruksrenoveras och bli en ”året-runt-moppe”, men efter några kraftiga attacker med Autosol och roterande stålborste visade det sig att fälgen var i för dåligt skick. Även ekrarna var rejält angripna. Det fick bli nya delar.
Fälgarna på Toppern är samma som på E-Type, Puch Dakota och Zündapp KS 50 så en ny sådan beställdes i ett huj. Passande ekrar mellan fälgen och Grimecanavet var Yamaha FS1-ekrar. Detta är vad tyskarna kallar ”Mischmasch” (en salig blandning). Nåja, det funkar ju.
De första ekrarna (nio stycken innerekrar) är på plats. ”Lappkåtan” i navet är ytterekrar som tejpats upp för att vara ur vägen när innerekrarna monteras, men nu ska kåtan rivas så denna sida av hjulet blir klar. Navet har fått en lätt borstning med roterande stålborste följt av lite polering med hjälp av Autosol och flaggstångslina (skoputsarmetoden).
Färdigt! Nu har Toppern ett framhjul med ny fälgbana och nya ekrar. Men ingen framgaffel att sätta det i… Nåja, en sak i taget!

Vi kör vidare med del fyra nu på torsdag. Om du inte ser Projekt Topper på startsidan (om det har rasat in många saker på sidan) så hittar du det i vår blogg uppe vid Anders.

Rulla till toppen