Framhjulet gjorde vi klart i avsnitt 3 – men vi måste ju ha en gaffel att sätta hjulet i. När man renoverar MCB-mopeder så är det bra att veta att många delar är gemensamma för olika mopedmodeller. Ibland är delarna helt identiska, ibland så går de att ändra med små åtgärder. Eftersom mopeden Topper bara fanns under två år så är utbudet av delar rätt begränsat – eller man kan tro det. MCB gjorde inte många ändringar i onödan, om man säger så. Jag satte mig ner och kollade i MCB:s reservdelslistor för Topper och Compact och – jodå – vissa delar hade samma artikelnummer! Några sådana var gaffelkronorna och de övre gaffelbenen som är samma på Topper och Compact. En underkrona hittades på Tradera för en rimlig slant. Ivrig som man (jag) är så väntade jag inte in att en överkrona och förstärkningsplåt skulle dyka på Tradera utan köpte nytillverkat.




Lösningen blev precisionsverktyget längst upp på bilden. En rostig plåtbit som fått formen av en haknyckel på höger sida. Med ändstycket i skruvstycket hakar man på detta verktyg över fjädern så att den lilla haken ligger mot fjädertrådens ände (alltså närmast ändstycket). Nu kan man enkelt gänga bort fjädern genom att haken trycker mot trådänden när man vrider runt verktyget vilket får fjädern att vidga sig och därmed släppa taget om ändstycket. Lätt som en plätt.












Det var det för denna gång. Nästa avsnitt kommer ut på torsdag. Har du missat något avsnitt går du bara in på vår blogg som du hittar till höger om Anders högst upp på sidan.