Projekt Topper, del 6

Vi jobbar vidare med framgaffeln. Dessutom börjar det bli dags för att bryta fram en blå kulör till nyinköpta och nytillverkade delar.

Dags att göra klart framhjulet. Eftersom Toppern ska bli min ”året-runt-moped” och kommer att få rulla på vintervägar skos den med grövre däck. Dessutom har den ju rostfria skärmar så saltade vägar kommer inte att ställa till det.
Framhjulet monterat i den blivande framgaffeln. Nu börjar det bli dags att bestämma var framskärmen ska sitta och tillverka fästen till den. Några träkilar och ett spännband är praktiska hjälpmedel.
Jag har kopierat fästena från en MCB Compactgaffel och gjort pappmallar utifrån dessa. Efter lite finputs av mallarna ska dess form föras över på 2 mm-plåt.
Första fästet grovkapat. Nu ska det putsas och passas in till gaffeln så att skärmen hamnar där det var tänkt.
Nu börjar det likna något. Det gamla rostiga ”wobbelstaget” från Monarpedgaffeln kommer att återanvändas och få de två öron som ska fästas i skärmen – precis som de ser ut på Compacten med flera samtida MCB-mopeder.
En första inpassning. Det är rätt noga med placeringen av skärmfästen. Minsta lilla fel så kommer skärmen att peka åt fanders. Trots att skärmar är tillverkade av tunnplåt så är de väldigt motsträviga i flera ledder på grund av sin form. Hamnar fästet lite fel så går det sällan att kompensera felet med att försöka böja skärmen.
Ett underben är färdigt, Fästet är fastsvetsat och hela klabbet har fått några lager med 2K slipgrund. Men mopeden ska ju vara blå – Karolinblå för att vara exakt.
Vi stack till Upplands Bilfärg i Uppsala där Luukas satte igång med att ta fram en lämplig kulör med en av Topperns sidokåpor som referens. I höger hand håller han en speciell lampa som ger en färgtemperatur som ska likna vanligt dagsljus. Detta tarvar en förklaring: När man ska ta fram ett lackrecept med hjälp av färgkartor så ska man inte enbart göra detta i skenet från vanliga lampor – alltså inomhus. Detta beror på att olika pigment i lacken återges olika starkt beroende på hur ljuset är uppbyggt rent spektralt. En blå lack består inte enbart av blå pigment och om man hittar ett matchande färgprov inomhus så kan det helt plötsligt skilja sig avsevärt mot referensbiten i dagsljus.

Därför ska man alltid jämföra färgproven utomhus innan man bestämmer sig – eller som här med speciallampan om det till exempel råkar vara mulet eller kanske till och med regnigt ute. Har man tur så kan man till slut hitta ett färgprov som matchar referensbiten både inom- och utomhus. Då är man exakt rätt. Lyckas man inte med det så väljer man det färgprov som matchar bäst i dagsljus – det är ju där som fordonet kommer att befinna sig.
Första benet lackerat. Lacken blev en Fiatkulör med den lite kliniska benämningen ”Fiat 483F No1”.
Nästa del att lackeras blev den undre gaffelkronan. Nu börjar del efter del att ”Topperfieras” och helt enkelt se rätt ut.
Det ultimata kulörtestet är att bättringslackera delar av en detalj. Ibland kan man ”komma undan” med en lack som inte matchar originalet till 100 procent genom att man delar av ny och gammal lack med exempelvis en dörrspringa eller en kromlist. Men när man som på bilden lackerar kant i kant med originallacken måste kulören stämma väldigt bra. Bulan på kedjeskyddet var, som allt annat som sticker ut på mopeder, rejält avskavd på lack och jag passade på att spreja på lite Fiat-lack även här. Matchningen blev riktigt bra, men då den nylackerade bulan blev rejält blank fick resten av kedjeskyddet genomgå en rejäl vaxning för att det skulle se bra ut.
Det här är roligt! Alltså när man kommit så långt i en renovering att det vänder och man börjar hänga på nya eller tillfixade delar. Här monteras de nytillverkade stötdämparna.
Det gamla Monarpedfästet har fått sina två fästöron mot skärmen och en dusch med silverfärg. Gummibälgarna är samma som på Compact (och ett gäng andra MCB-mopeder). Lätta att hitta med andra ord.
Nu vänder det! Toppern har fått både motor, framgaffel och dito hjul. En titt i MCB:s reservdelslistor avslöjar att det är samma styre på Toppern och Compacten så ett sådant beställdes hem i ett huj. Reservdelslistor är bra!

Nu när lacken är tillblandad så fortsätter vi i nästa avsnitt med att lackera tanken – det är i alla fall tanken.

Tidigare avsnitt hittar du på vår blogg.

Rulla till toppen