Så har det då äntligen blivit dags för att lackera tanken i den Karolinblå kulören. Tanken var ju strippad från all färg vid inköpet av Toppern då någon tidigare ägare tyckte att det underliggande kromet var snyggare än lacken ovanpå. Jag har full förståelse för att man ”lutar av” en tank om man vet att det finns krom under. Krom är snyggt! Problemet är bara att det ofta inte är polerat under de kromytor som fabriken ändå hade tänk att lackera.
Poleringsjobbet är det mest tidsödande arbetet vid förkromning och när man tar bort den lacken så kan det visa sig att det visserligen är kromat, men att ytan ändå är matt och full med sliprepor. Nickel- och kromskiktet är väldigt tunt och den gamla tumregeln gäller fortfarande: ”Ska det vara blankt efter förkromning ska det vara blankt innan”.
Nåväl, jag vill ha Toppern i så nära originalskick som det går utan att för den skull bryta ryggen av mig. Dessutom var det ett kraftigt rostangrepp på tankens ovansida där allt krom hade flagnat bort. Det fick bli Karolinblå igen – utom på sidorna vid knägummina där kromet ska synas runt dessa gummin.
Men det tar inte slut här… Eftersom att det rör sig om en bensintank så bör man avsluta med ett par lager 2K klarlack. Varför? Jo, den blå lacken – som även den är 2K – kan bli matt och fläckig av bensinen när man spiller och slabbar bensin vid tankning (och körning). Genom att lägga på ett par lager klarlack så skyddar man den blå lacken mot att bli fläckig. Då får vi flytta ut maskeringstejpen en tredje gång med några tiondelar. Fast nu för att vi inte ska få en hög färgkant som gärna uppstår mot maskeringstejpen om man lägger på lager efter lager med lack mot samma tejp.
Men det finns en viktigare anledning till att lacka utanför med klarlacken och det är när man lackerat med metallic. Dessa lacker är 1K och löses upp av bensin. Här måste man alltid lägga på en avslutande klarlack som givetvis måste gå utanför metallicen så att inte bensinen kan tränga in från sidan och lösa upp lacken.
För några år sedan var jag på besök hos en kille som tillverkade högblanka fiskespön. Han berättade hur han gjorde när dessa lackerades. Han hade en skyltrotor (extremt nerväxlad motor som driver runt artiklar i skyltfönster som exempelvis tomtar) som man satte fast en sektion av spöet i. Spöet låg då horisontellt och roterade sakta – kanske ett varv på 30 sekunder. Nu tog han en pensel och lade på riktigt tjockt med lack på den roterande spöet. I och med att det hela tiden roterade kunde det helt enkelt inte uppstå några rinningar. Lacken hann ju aldrig rinna nedåt eftersom ”nedåt” hela tiden förändrades! Jag har funderat (länge) på att göra en ”kycklinggrill” till bensintankar där tanken kan sitta medan man lackar. Nyttan är ju dubbel. Dels är det bara att starta motorn och vrida på tanken när man ska lacka sidor och botten, dels kan den få fortsätta snurra om man upptäcker att det blivit lite tjockt med lack på något ställe.
Har du missat något avsnitt så går du bara in på vår blogg högst uppe på hemsidan. Där hittar du samtliga avsnitt. Nästa kommer kommande tisdag.