I förra avsnittet gjorde vi klart bensintanken. Nu har det blivit dags för att göra ett fäste för framlampan. Men nu visade det sig att just lampfästet är mer eller mindre unikt för Toppern. Några år efter Toppermodellens nerläggning dök samma fäste upp igen på ”haschmopeden” 50 CS vilket var en Compact fullproppad med bling och lull-lull. Men då hade varje lyktöra fått tre stora hål och i dessa hål satt det blanka ringar som är misstänkt lika de ringar som satt i porthålskåporna på ”Raketarslet”. Man kan ana ett stort mått av återanvändning av gamla delar hos MCB.
Men problemet med ovanliga delar är ju att de är svåra att hitta. På Tradera lyste de med sin frånvaro. Men som tur är så finns det ju folk till allt. En av dom är Anders i Målilla. Han hade nämligen ett bakhjul till Toppern som jag köpte och jag passade på att fråga honom om han möjligtvis hade en framlampa och dess fäste till en Topper. Han hade inget till övers men han erbjöd sig att göra en mall utifrån det fäste han hade på sin Topper. Snart damp både bakhjul och en pappmall ner hos mig och arbetet med att göra ett lyktfäste kunde börja. Med hjälp av MCB:s reservdelslistor kunde jag konstatera att ”bakplåten” – alltså plåten bakom lampan – såg likadan ut som på Compacten med några få undantag. På Toppern ska denna plåt ha en lång slits i mitten för hastighetsmätarvajern. På Compacten sitter det några mindre hål här och var, men hela plåtbiten verkade ha samma mått.














Har du missat något avsnitt? Gå in på bloggen högst upp på sidan så hittar du samtliga avsnitt.