Projekt Topper, del 9

Fler delar ramlar in och görs klara är montering. Det här tycker jag är roligast (förutom att köra) – att skruva dit färdiga delar!

På Tradera hittades rätt förgasare. Denna modell av Bing saknar trottelnål och har istället ett spridarmunstycke i botten av blandningskammaren. Det roliga var att jag hade en dylik trottel liggande i min förgasarlåda. Den ser precis ut som en vanlig Bingtrottel men saknar hålet i centrum för nålen. Nu visade det sig att Traderaförgasaren var komplett – förutom trotteln! 🙂
Hjulet från Anders i Målilla har anlänt ihop med lampfästets mallar (se förra avsnittet). Snart ska Toppern bli en tvåhjuling!
Skölden saknade backarna och dess returfjädrar men det finns att köpa nytt. 118 mm Grimeca.
Navet var lite tilltufsat där skruvarna som håller bakdrevet passerar. Anders hade givetvis informerat om detta men vi kom fram till att det inte borde störa funktionen. Här sitter nämligen en ryckutjämnare bestående av en ”stjärna” av tårtbitsformade gummibitar vilka ska ta upp och dämpa det pulserande kraftflödet som kommer från en encylindrig motor. Men hjullagren ska bytas – och ekrarna. Lagren blir avtätade lager (2RS).
Ekrarna var raka och hela men matta och rostiga om vartannat. Nu hade ju framhjulet fått både nya ekrar och fälg så jag beställde nya ekrar även till bakhjulet. Men fälgbanan duger bra!
Hjulet är demonterat. Nu ska nav och fälgbana få sig en rejäl putsning innan allt sätts ihop med skinande nya ekrar.
Halsen på bromskölden var alldeles för lång för att hjulet skulle gå in i Topperns baksving. Det kan vara så att skölden kommer från en 50 SS eller liknande. Men snart passar den! Svarvar är bra grejor.
Där satt den! Sköldens hals är nersvarvad och baknavet med nya lager passar nu perfekt i svingen. Nu ska fälgbanan fixas till.
Nästan alla fälgar blir rostiga på insidan med tiden. Det värsta borstades bort med stålborsten och därefter användes nylonborsten (röda borsten uppe till höger) som är effektiv på kvarvarande rost.
Efter borstning fick fälgbanan ett par lager rostskyddsfärg varvet runt. Det här blir fint – fast det inte syns.
Skölden fick sina nya backar och returfjädrar. Excentern och motstående tapp fick ett tunt lager kopparpasta.
Ekrarna åkte dit i ett huj och jag använde nu själva mopeden som ”riktbänk” när hjulet skulle riktas.
Då var bakhjulet nästan färdigt och bromsstaget provmonterat. Men på andra sidan ska det ju sitta en ryckutjämnare samt ett bakdrev. Här fick jag se upp med antalet tänder. Hade jag haft den struliga Flintamotorn med tre växlar som suttit i denna topper så ska bakdrevet ha 42 tänder, men eftersom jag har den tvåväxlade Flintan så ska bakdrevet bara ha 34 tänder. Jakten går nu vidare efter ryckutjämnare och rätt drev!
Och där damp delarna ner! Gummit och 34-drevet sitter på plats i navet och nu ska bara plåtskivan läggas på och dras fast med fyra skruvar. Här ser man också att de skador som finns runt skruvhålen inte påverkar funktionen eftersom gummit ligger mot respektive ”tårtbit” i navet. Drevet har i sin tur fyra grova tappar som sitter i hål i gummit. Därför kan drevet omöjligen nå fram till skruvarna. Skadorna kan ha uppstått för att man har kört utan, eller med ett väldigt trasigt, ryckutjämnargummi.
Toppern blir mer och mer en Topper. Lite kul med tanke på att det bara vara en ruffig ram med tank från början.

Har du missat något avsnitt? Gå in på vår blogg högst upp på hemsidan så hittar du samtliga avsnitt som hittills lagts ut.

Rulla till toppen