Projekt Topper, del 10

Då var det dags för att fixa till ett avgassystem till toppern. Nackdelen med att pyssla med lite ovanliga fordon är att tillgången på delar är liten. Som tur var hade ju MCB återanvänt flera ”Topperdelar” som suttit på både äldre och nyare MCB-mopeder. Men inte avgaskröken…

Men var hittar man en överliggande krök till en Topper med Flintamotor? Efter en del sökande på nätet chansade jag på en överliggande krök till en Sachs. Dessa har ju en fläns mot cylindern medan Flintan har en pip som kröken ska träs över. Men det kanske går att fixa till? Vi prövar!

En första provmontering av kröken i befintligt skick visade att Sachskröken skulle fungera – bara man tog bort lite i ändarna. Kröken är mycket längre än Flintakröken så den kapades av rejäl bit.
Cirka 20 cm togs bort av den raka delen. Måttet kom jag fram till genom att titta på reklambilder på Toppern för att se var kröken slutar. Ljuddämparen är ju en standard MCB-dämpare med ”platta änden” och en sådan hade jag liggande. Men sen vara det andra änden på kröken som behövde justeras för att passa på motorn.
Så här någonting borde det bli när det är klart. På bilden är kröken bara påstucken som den är på Flintan. Ljuddämparen hänger i ett spännband.
Först kapades flänsen bort från kröken. Men det skulle inte räcka med det…
Så här såg det ut när kröken skulle skjutas på plats på pipen. Innerdiametern är bra men vinkeln stämmer inte alls.
Så här fick det bli. En bit rundstång klämdes fast i skruvstycket. Sen sköts kröken på så långt det gick och hölls i den vinkel den ska ha på motorn. Sen vara det bara att ta hammaren och knacka på sidan av krökens öppning tills den vikit av åt rätt håll.
Färdigt! Efter en del massage med hammaren hade nu änden på kröken rätt vinkel så att resten av kröken satt som den skulle på mopeden. Änden av kröken slitsades upp så att avgasklämman kunde nypa fast kröken på cylinderns pip. Sachskröken har väl inte exakt rätt böj som originalet, men den duger åt mig.
Men en sak till återstod – ljuddämparfästet. Toppern har ju ett fäste för nerdraget system och från detta fäste upp till ljuddämparen sitter det ett längre plåtfäste. Hittade ett par sådana på Tradera som gick för alldeles för höga belopp i min smak. Men då kom jag att tänka på min gamla mopedsadel i skrotlådan!
Sadelstommen hade nästan rätt form och det enda som behövde göras var att ta bort allt som inte såg ut som ett ljuddämparfäste. Originalet är nog kromat, men min Topper ska bli en riktig bruksmoped så det fick duga med silverlack och en 2K klarlack.
Fästet på plats. Väldigt likt originalet med sin välvda form som ger fästet extra styvhet. I originalutförandet ska Toppern ha en tratt längst bak utanpå päronet som dessutom ska vara rödmålad på insidan. Personligen tycker jag att en fusktratt av det slaget mest känns fånigt eftersom päronet likt förbenat sitter inuti och släpper ut avgaserna ur ett litet hål i centrum. Inget jag saknar, men hittar jag en dylik tratt på en marknad till vettigt pris så kanske jag slår till, 🙂
Och nu över till något helt annat. Nämligen mopedens vänstra sida. Bensintanken har fått sin kran och förgasaren sitt luftfilter. Bit för bit…
Tillbaka till högersidan. Avgassystemet är på plats. Än så länge saknas värmeskyddet, men ett sånt ska tillverkas!

Nu är det dan före dan. Nästa avsnitt kommer på tisdag. God jul så länge!

Har du missat något avsnitt? Gå in på vår blogg högst upp på hemsidan så hittar du samtliga avsnitt.

Rulla till toppen