Projekt Topper, del 14

Äntligen! Nu slipper jag den skämmiga ”nödlampan” som suttit på Toppern alldeles för länge. Men å andra sidan har den lampan möjliggjort att jag kunnat ta mig ut i trafiken. Det är lite det som är grejen – att kunna köra istället för att objektet ska stå inne i garaget i månader och år bara för att man inte hittat exakt de delar som saknats. Det här har ju blivit en rullande renovering där del efter del byts ut mot de rätta – samtidigt som man faktiskt kan nyttja fordonet.

Nuuu! Den korrekta framlampan har precis dykt upp på mitt närmaste paketutlämningsställe. Nu ska den hem och monteras!
Vilken skillnad. Den långsmala nödlampan och den större och kortare originallampan. Nu ska det äntligen se bra ut.
Först blästrades den polisvita lacken – samt all rost – bort från lamphuset. Sen blev det dags för grundfärg och…
…till sist den karolinblå Fiat-lacken.
Nu sitter lamphuset där det ska. Tack vare Anders från Målillas måttuppgifter om avståndet mellan fästena var det bara att stoppa in lamphuset och dra dit skruvarna. Inga spett och släggor behövdes. Nu ser man också att hastighetsmätarvajern går fri från lamphuset vilket den inte gjorde med nödlampan på plats.
Efter ett svep på Tradera ropades sarg och glas in. Dessa kommer visst från en Compact men passar perfekt på Topperns lamphus. Enda egentliga skillnaden är att denna sarg har ett hål längst ner för en justerskruv till reflektorn eftersom Compactens lamphus inte går att röra på.
Här är reflektorn.

Till höger, strax nedanför fjädern, ser man det lilla öra som justerskruven för ljusinställningen ska gå igenom. Jag kommer att montera skruven med sin låsfjäder, mest för att reflektorns ka sitta lite stabilare i sargen. Justeringen av lyset kommer sedan att göras genom att man vinklar hela lamphuset uppåt eller nedåt. Vet du förresten hur man ställer in lyset på en moped? Så här går det till: Man ställer mopeden på plan mark och 5 meter ifrån en vägg som lampan sen ska lysa på. Sen mäter man avståndet från marken upp till centrum på lampglaset. Med halvljuset tänt ska överkanten på ljusbilden på väggen ligga 5 cm lägre än lampans centrum. Föraren bör sitta i sadeln under justeringen då detta påverkar mopedens lutning.

Den röda kabeln som sitter fastlödd i lamphållaren är en jordkabel som jag brukar sätta dit på mina mopeder för att minska spänningsfall och maximera ljusstyrkan.

Här syns den andra änden av den röda jordkabeln som sitter fastskruvad i lampans ena fästskruv. De andra två kablarna är till helljus (gul/svart) samt halvljus (vit).
Jodå, reflektorn från Tradera passar i lamphuset. Den har lite rostprickar längst ner men då får man ju tänka på att vid halvljus är det enbart den övre halvan av reflektorn som används. Rost nertill i en reflektor påverkar endast helljuset.
Äntligen, som sagt. Nu sitter det en komplett lampa på Toppern och dessutom med rätt utseende. Bit för bit närmar sig Toppern originalskick. På tal om det – i nästa avsnitt ska vi utöka Topperns lastmöjligheter.

Har du missat något avsnitt av Projekt Topper? Om du går in på vår blogg högst upp här på hemsidan så hittar du samtliga avsnitt.

Rulla till toppen