Äntligen! Nu slipper jag den skämmiga ”nödlampan” som suttit på Toppern alldeles för länge. Men å andra sidan har den lampan möjliggjort att jag kunnat ta mig ut i trafiken. Det är lite det som är grejen – att kunna köra istället för att objektet ska stå inne i garaget i månader och år bara för att man inte hittat exakt de delar som saknats. Det här har ju blivit en rullande renovering där del efter del byts ut mot de rätta – samtidigt som man faktiskt kan nyttja fordonet.







Till höger, strax nedanför fjädern, ser man det lilla öra som justerskruven för ljusinställningen ska gå igenom. Jag kommer att montera skruven med sin låsfjäder, mest för att reflektorns ka sitta lite stabilare i sargen. Justeringen av lyset kommer sedan att göras genom att man vinklar hela lamphuset uppåt eller nedåt. Vet du förresten hur man ställer in lyset på en moped? Så här går det till: Man ställer mopeden på plan mark och 5 meter ifrån en vägg som lampan sen ska lysa på. Sen mäter man avståndet från marken upp till centrum på lampglaset. Med halvljuset tänt ska överkanten på ljusbilden på väggen ligga 5 cm lägre än lampans centrum. Föraren bör sitta i sadeln under justeringen då detta påverkar mopedens lutning.
Den röda kabeln som sitter fastlödd i lamphållaren är en jordkabel som jag brukar sätta dit på mina mopeder för att minska spänningsfall och maximera ljusstyrkan.



Har du missat något avsnitt av Projekt Topper? Om du går in på vår blogg högst upp här på hemsidan så hittar du samtliga avsnitt.