Körjournal: Strömlinjeformat

Visst får man uppskattande blickar även med en modern klassiker som Audi 100 C3 och överraskande många i bekantskapskretsen hade ägt just sådan. De mindes den som en stor, bekväm och förvånansvärt bränslesnål bil. Kan bara instämma i detta och tillägga att den låga förbrukningen inte bara beror på att den är högt växlad både på fyran och femman. Den hala karossen bidrar också och den är strömlinjeformad utöver det vanliga utan att vara extrem. En luftmotståndskoefficient på 0,30 på en stor familjesedan var bättre än många sportbilar vid den här tiden och bakom designen står märkligt nog engelsmannen Martin Smith, även om Hartmut Warkuß brukar få äran i egenskap av Audis designchef. Men det är ändå att den är rymlig och bekväm som gör bilen körs ganska mycket. Rost finns såklart men inte i överflöd och därför kändes det lite kul att den lokala mataffären annonserade ut ett kilo originalrost för bara 19,90 om jag skulle vilja ha mer.

Robert Gustavsson

Fotnot: Artikeln har varit publicerad i Classic motor under 2022. För att prenumerera – klicka på länken nedan:

Länk: Prenumerera på Classic motor

Hartmut Warkuß (i mitten) var Audis designchef men en del av äran för den slimmade karossen ska gå till engelsmannen Martin Smith.

Märke: Audi

Modell: 100 C3 1,8 E

Kallas för: Jürgen

Årsmodell: 1988 b

Kört sedan sist: 212 mil

Övrigt: Det vore kul att få tag i en tidstypisk reflexramp mellan bakljusen

Rost finns och skulle jag vilja ha ett kilo originalrost till finns det tydligen i min lokala mataffär.
Det känns ganska skönt att Jürgen har en rejäl analog klocka istället för en varvräknare.

Rulla till toppen