Då blev det dags för lite uppdatering av projekt Topper. Anders i Målilla har följt bloggen och hörde av sig till mig när han såg vad som saknades. I ett huj köpte jag en nytillverkad (!) baklampa, lock till verktygslådan, rätt hastighetsmätare, en Topper-dekal samt tratten som ska sitta längst bak på ljuddämparen. Den senare titulerar jag ”Fåntratt” då jag är lite splittrad över dess användning. Personligen är jag inte mycket för designgrejor och bling, utan mer för grejor som fyller en funktion. Hade det handlat om en Norton Manx med megafon hade jag varit med på tåget direkt! Där gör trattar nytta. Nåja, tratten ingick i köpet då den var rostprickig.
Efter en del putsande och borstande var drygt halva trattens omkrets hyfsat fri från rost. Hm… Kanske ska hänga på den ändå? Den riktades och decennier av tvåtaktsångor och sot tvättades bort på insidan. Den ska ju vara röd inuti (ska väl se ut som en jetmotor, typ). En sprejburk med rödfärg blåstes på och nu var tratten röd inuti. Om man nu vände tratten så att den rost som inte gick att putsa bort hamnade nedåt så såg det rätt bra ut. Ok – tratten åker på.
Då var Toppern klar och komplett. Eller, nästan… Det ska ju sitta en treväxlad Flinta i den. En dag kanske även en sådan motor dyker upp. Jag kör tvåväxlat så länge – så var det ju på 1966 års modeller!
Vill du läsa de tidigare avsnitten om denna Topper så går du bara in på vår blogg högst upp på hemsidan.