Projekt Topper, del 18

Då blev det dags för lite uppdatering av projekt Topper. Anders i Målilla har följt bloggen och hörde av sig till mig när han såg vad som saknades. I ett huj köpte jag en nytillverkad (!) baklampa, lock till verktygslådan, rätt hastighetsmätare, en Topper-dekal samt tratten som ska sitta längst bak på ljuddämparen. Den senare titulerar jag ”Fåntratt” då jag är lite splittrad över dess användning. Personligen är jag inte mycket för designgrejor och bling, utan mer för grejor som fyller en funktion. Hade det handlat om en Norton Manx med megafon hade jag varit med på tåget direkt! Där gör trattar nytta. Nåja, tratten ingick i köpet då den var rostprickig.

Efter en del putsande och borstande var drygt halva trattens omkrets hyfsat fri från rost. Hm… Kanske ska hänga på den ändå? Den riktades och decennier av tvåtaktsångor och sot tvättades bort på insidan. Den ska ju vara röd inuti (ska väl se ut som en jetmotor, typ). En sprejburk med rödfärg blåstes på och nu var tratten röd inuti. Om man nu vände tratten så att den rost som inte gick att putsa bort hamnade nedåt så såg det rätt bra ut. Ok – tratten åker på.

Det damp ner en låda… Anders i Målilla hade det som behövdes!
Så där! Nu är min Topper komplett. Den rostprickiga tratten fick jag på köpet och den togs emot med med lite blandade känslor. Jag kanske är en torrboll, men jag har lite svårt för grejor som bara ser som något utan att vara något.
Lamphuset och locket till verktygslådan fick först en dusch med 2K grundfärg och därefter den Fiat-blå kulören.
Ur MCB:s katalog från 1966 – första året med Topper, ”Elegant uppåtsvängt avgasrör med jet-tratt”. Nåja, lite kul är det väl med en påträdd och rödlackerad tratt på ljuddämparen.
(Fån)tratten monterad! Det rostiga har jag vänt nedåt. Tratten har noll funktion, men jag tycker att den möjligtvis påverkar avgasljudet en aning – till det bättre! Den får sitta på.
Tratt och baklyse provkört. Jag har tyckt att detta baklyse är lite för ”blaffigt” för att sitta på en relativt smal bakskärm, men har ändrat mig nu. Det ser bra ut och på köpet fick jag ju det tidstypiska gula bromsljuset!
Sen var det dags att byta ut den kinesiska hastighetsmätaren till originalets holländska ”Lucia”. Nackdelen med att byta mätare är att körjournalen måste göras om. Kina-mätaren var ny och stod ju därför på noll, så på bilden kan man lätt se hur långt Toppern har gått i sitt nya liv; 113 mil, 2 kilometer och 0 meter. Lucia-mätaren har rullat på i 253 mil så nu blir 253 mil detsamma som 113… Nåja det är bara att räkna om det i körjournalen. 200-milaservicen ska alltså ske när Lucia-mätaren visar 200-113=87+253=340 mil! Alternativet hade varit att backa Luciamätaren till 113 genom att låta en borrmaskin dra runt den under lååång tid. Kanske gör så ändå…
En första provtur på 4 kilometer avslöjade att Toppern nu plötsligt har tappat 6 km/t i toppfart! Med Kina-mätaren började motorn att fyrtakta vid 42 km/t och med Lucian vid 36 km/t. En av mätarna visar fel så jag ska kolla mot en GPS. Fast jag hoppas att kina-mätaren visade rätt 🙂
Nu när jag har ett lock till verktygsfacket vill jag snygga till det invändigt. Det var rost i botten och det blev inte bättre av att jag haft verktyg inlindade i en trasa i facket när jag körde utan lock. Trasan sög effektivt i sig regn, snö och vägsprut och blev fuktig redan efter en kort tid. Det blev en skvätt ”Jet-färg” kvar efter trattlackeringen så den blåstes på inne i facket efter en rejäl stålborstning.
Där satt den! Med locket på plats ligger mina verktyg (tändstiftsnyckel och en skiftnyckel) skyddade från att ramla ut eller bli rostiga av fukt.
Sist ut blev Topperdekalen som hade ramlat bort helt på höger sida. Man kan ana skuggan av ett ”R” i lackeringen. På vänster sida sitter dekalen mestadels kvar och ska bevaras så med en dusch klarlack.
Lätt att applicera! Man drar av vaxpapperet och då sitter alla bokstäverna kvar i det andra papperet med klistret utåt.
Toppen! Nu är min Topper komplett. Den smala guldranden under bokstäverna krafsade jag bort då den inte ska vara där – i alla fall är det inte så på den vänstra sidan.

Då var Toppern klar och komplett. Eller, nästan… Det ska ju sitta en treväxlad Flinta i den. En dag kanske även en sådan motor dyker upp. Jag kör tvåväxlat så länge – så var det ju på 1966 års modeller!

Vill du läsa de tidigare avsnitten om denna Topper så går du bara in på vår blogg högst upp på hemsidan.

Rulla till toppen