Grisen i säcken: Äntligen på väg

Nu har mittsträngarna försvunnit från vägarna, åtminstone i södra Sverige. Dags alltså att hämta hem projektfordonet – en Reliant Super Robin.

Den har inte rullat många meter de senaste 40 åren, det har den inte. Oklart vad 58968 på mätaren betyder mer än att den rullat minst så många miles, motsvarande 9 490 mil. Nu sitter förvisso en delvis renoverad motor på plats, så miltalet i det här fallet betyder ju ingenting avseende motorn. Så vi börjar om från noll.

Efter slutförd MHRF-besiktning (mer om den kan ni läsa i ett kommande nummer av Classic motor) var det så dags att anträda jungfruturen med det som till sist kom att bli en motorcykel.

Planen var att köra från Sävsjö, göra ett kort depåstopp hos Rohdins Classic Car i Trollhättan och sedan styra mot Stockholm. Genom att undvika motorvägar blev den sammanlagda körsträckan då 664 kilometer åtminstone enligt Google Maps.

Efter lite hostande och oregelbunden gång i Sävsjö kändes det som en rejäl utmaning, men efter att ha fyllt på ny bensin i Vrigstad var de bekymren borta. Istället inträdde ett lugn vid 45 mph, alltså cirka 72 km/tim – en utmärkt hastighet på de småvägar jag valde och med min ringa erfarenhet av att köra trehjuligt med ett hjul fram. Faktum är att den rullade på så bra att jag kom ikapp andra bilar av betydligt modernare snitt.

Väl framme i Trollhättan fick jag se några underbara vagnar under renovering, bland annat en ovanlig Vanden Plas Princess R med en 3,9-liters Rolls-Royce-motor.

Färden fortsatte sedan på nästan bilfria småvägar i vacker vårsol och någonstans utmed vägen gick det helt plötsligt att hålla 55 mph (88 km/tim). Den gick bara bättre och bättre, precis som kollegan Robert förutspått. Motorn är därmed inkörd.

Resans enda missöde uppstod i höjd med Enköping, då hastighetsmätarnålen började fladdra för att sedan parkera på nollstrecket med mätarställningen 59339, alltså efter 597 kilometer, och mellan Enköping och Stockholm är det 81 kilometer, så mätaren i sig verkar ha fungerat som den ska.

Återstår alltså att fixa ny vajer eller laga den befintliga.

Några slutord:

Snittförbrukningen för resan var 0,53 l/mil, vilket jag anser vara rimligt.

Tack och lov investerade jag i ett par hörlurar med brusreducering. Utan dem hade resan förmodligen blivit betydligt mer krävande.

En sista konstaterande: Det är ingen långfärdsvagn.

Rulla till toppen