Toppern går mot 200

Milen tickar på. Toppern har ju fått kämpa sig genom hela vintern och utsatts för snö, slask och salt. Att den blivit vintermoped beror på två saker: dels var den inte i toppskick när jag köpte den, dels har den rostfria skärmar. Senaste tiden har dock Toppern fått vila lite efter att vintersmutsen tvättats bort. Den nytillverkade framfälgen hade ju rostat rejält och därför putstats och klarlackerats (se bloggen)

Jag har ju fler mopeder som måste rastas så de hålls igång och inte ”stelnar till”. Men idag var det dags för att ta ut Toppern på en sväng igen. Av någon anledning startar den i stort sett alltid på fjärde kicken när den stått stilla en tid. Inte tredje eller femte – nej, fjärde! Mopeder är personligheter, Min Victoria Luxus från 1959 startar alltid på första kicken, eller snarare trampet då den har pedaler i stället för kick.

Nu närmar sig 200-milastrecket för Toppern. Till dags dato har den nu rullat 194 mil så endast 6 mil återstår till 200 körda sedan jag satte igång Toppern efter åratal som slaktad ram i en loge, Jag har börjat vänja mig vid den relativt hårda, men framförallt smala, sadeln. I vintras var den ju täckt med en fårskinnsfäll som inte bara värmde rumpan utan som även gjorde sittandet mindre plågsamt. Men nu är det sommar och fällen är undanstoppad. Som tur är så är bakfjädringen väldigt mjuk 🙂

Ettans växel har en tendens att hoppa ur när man har dragit in kopplingen som exempelvis vid ett stopptecken. Däremot ligger ettan snällt kvar när man kör i branta uppförsbackar, så jag ser det inte som ett stort problem. Då var det värre med min Skoterett där ettan hoppade ur när man körde vilket var en plåga i uppförsbackar…

Hur firar man ett 200-milajubileum? Lite extra olja i bensinen?

Jim Lundberg

Det tickar på. Bara sex mil kvar tills Toppern rullat 200 mil i min ägo. Idag kollade jag hastighetsmätaren mot GPS:n i mobilen och till min glädje visar mätaren 3 km/t för lite. Tyckte det var lite trist att mopeden knappt gjorde 30 km/t på plan mark, men då gjorde den egentligen 33 km/t och det får väl anses vara godkänt på en moped från 1967 som bara får göra 30 km/t – och dessutom med en förare i sadeln som väger drygt 100 kilo. Ungefär som två 15-åringar:)
Skruven till gaffelbenet var flång ny när jag satte dit den vid renoveringen. Efter en vinter har den tappat glansen rejält. Salt är elakt…
Rostfria skärmar är bra men fästet har rostat…
Här är originalskruven och brickorna till tutan. Även dessa har rostat men är å andra sidan från 1967.
Men fåntratten på ljuddämparen kommer i alla fall inte att rosta på insidan då den rostskyddar sig själv med oförbränd tvåtaktsolja.
Rulla till toppen