Från noll till SM-deltävlingen Snapphanerallyt på bara tre veckor? Classic Motor gör ett försök med en Saab 96 från 1961.
Om tre veckor körs den fjärde deltävlingen i rally SM, Snapphanerallyt, som avgörs i trakterna av Hässleholm. Visst är det kort tid att förbereda sig men jag ska göra ett försök trots att jag startar från noll utan licens och med en lånad Saab 96 från 1961.
Tävlingslicens måste såklart ordnas, men det går bra att köra på en engångslicens.
Medlemskap i någon klubb behövs egentligen inte i sådana fall, men det hör liksom till att köra för en klubb. Det ska också fixas.
I år har Snapphanerallyt dels de traditionella fullfartsklasserna, sex stycken till antalet, och dels Regularity där specialsträckorna, i hela sin längd, ska köras med den av arrangören bestämda idealhastigheten, oftast 50 km/h. Detta kontrolleras vid ett antal hemliga kontroller under sträckan liksom vid mållinjen för varje specialsträcka. Ofta är idealhastigheten 50 kilometer i timmen vilket gör att en gammal bil har goda chanser mot en modernare bil – det handlar mer om precision än hög hastighet.
I Regularity är kraven på bilarna inte heller lika stränga. En standardbil förvandlas enkelt till en tävlingsklar bil och det är inte många krav utöver att bilen ska vara laglig att köra.
Den lånade Saab 96:an har körts tidigare i olika Regularitytävlingar och är redan utrustad med trippmätare och annat nödvändigt och i ”lånet” ingick även att ägaren själv skulle vara kartläsare. Ni ser – det börjar redan lösa sig.
I morgon ska jag ta tag i tävlingslicensen.
Robert Gustavsson/Classic Motor

