Chefredaktören behövde en vinterbil, men inte vad som helst. Valet föll till slut på en tysk kvalitetsvagn.
Kravbilden var ganska klar:
- Äldre än 30 år (såklart).
- Manuell växellåda. Bilen även ska användas för övningskörning. Då kanske ungdomen får upp ögonen för gamla bilar, även om det inte är en utmaning i chefredaktörens familj.
- Den ska ha dragkrok så att chefredaktören kan åka runt på marknader och andra evenemang och ha med sig en massa bra att ha-saker.
Det var bara att ge sig ut och leta. En Volvo 940 försvann framför näsan. En Ford Sierra från 1988, likadan som chefredaktören en gång hämtade ut ny hos Yngve Swenson i Västerås, hade en lite för brokig historik. Tredje gången gillt dök det upp en Audi 80 CL från 1983 som vid övertagandet hade haft sju privatpersoner som ägare.
Av den medföljande dokumentationen att döma skötte Scania-Bilar i Södertälje om bilen de första åren. Sedan hamnade i alla fall bilen i Norrköping där Söderbergs tog över. Tydligen hade VAG också en verkstad på Östermalm i Stockholm, för av stämplarna att döma har också den verkstaden tagit hand om denna lilla vita vagn.
Efter 1988 har serviceboken inte längre några officiella stämplar från VAG-verkstäder, men Roger och Richard (undrar vilka det är) har skrivit sina namn istället för att stämpla, så Audin verkar ha fått en ganska bra omvårdnad. Men efter 200 000 kilometer finns inga rutor kvar att stämpla eller signera i.
Nu ska bilen hårdtestas, för nästa vecka ställer chefredaktören kosan mot Mannheim och Veterama. Där kanske det finns lite delar till denna lilla vagn, men det som hägrar är lite saker till en Jaguar och eventuellt till en Reliant. Och lite semester.
Känner du till den här bilen får du gärna höra av dig. Du kanske har några härliga minnen att dela med dig av?
- Mätarställning: 254 532
- Kört sedan sist: 0