Classic motor testar: Audi 80 CL 1983

Chefredaktören behövde en vinterbil, men inte vad som helst. Valet föll till slut på en tysk kvalitetsvagn.

Kravbilden var ganska klar:

  • Äldre än 30 år (såklart).
  • Manuell växellåda. Bilen även ska användas för övningskörning. Då kanske ungdomen får upp ögonen för gamla bilar, även om det inte är en utmaning i chefredaktörens familj.
  • Den ska ha dragkrok så att chefredaktören kan åka runt på marknader och andra evenemang och ha med sig en massa bra att ha-saker.

Det var bara att ge sig ut och leta. En Volvo 940 försvann framför näsan. En Ford Sierra från 1988, likadan som chefredaktören en gång hämtade ut ny hos Yngve Swenson i Västerås, hade en lite för brokig historik. Tredje gången gillt dök det upp en Audi 80 CL från 1983 som vid övertagandet hade haft sju privatpersoner som ägare.

IMG_5451-webb

Audi 80 CL av 1983 års modell. Uttagen den 29 oktober 1982 hos Scania-Bilar i Södertälje.

IMG_5453-webb

Lite nedsuttna säten, men annars fräscha. Kommer ryggen att klara detta? Lyxigt med träknopp, men det är säkert en eftermarknadsdel.

IMG_5446-webb

Ordentlig kilometerräknare. Inget snack om saken. Den lär ju inte ha slagit i alla fall. Temperaturmätaren fick stryka på foten för en förbrukningsdito. Tveksamt om den fungerar just nu dock.

IMG_5447-webb

Det här känns bra. Patinerad instruktionsbok. Bara att ge sig iväg. Vid körning utomlands finns särskilda anvisningar. Jag ska läsa på. Lovar.

IMG_5452-webb

Väl omhändertagen – till en början i alla fall. Vi får väl se hur det går.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Av den medföljande dokumentationen att döma skötte Scania-Bilar i Södertälje om bilen de första åren. Sedan hamnade i alla fall bilen i Norrköping där Söderbergs tog över. Tydligen hade VAG också en verkstad på Östermalm i Stockholm, för av stämplarna att döma har också den verkstaden tagit hand om denna lilla vita vagn.

Efter 1988 har serviceboken inte längre några officiella stämplar från VAG-verkstäder, men Roger och Richard (undrar vilka det är) har skrivit sina namn istället för att stämpla, så Audin verkar ha fått en ganska bra omvårdnad. Men efter 200 000 kilometer finns inga rutor kvar att stämpla eller signera i.

Nu ska bilen hårdtestas, för nästa vecka ställer chefredaktören kosan mot Mannheim och Veterama. Där kanske det finns lite delar till denna lilla vagn, men det som hägrar är lite saker till en Jaguar och eventuellt till en Reliant. Och lite semester.

Känner du till den här bilen får du gärna höra av dig. Du kanske har några härliga minnen att dela med dig av?

  • Mätarställning: 254 532
  • Kört sedan sist: 0
Rulla till toppen