Stôlleprovet gick över förväntan. Stockholm–Mannheim tur och retur blev totalt 3 230 kilometer. Inga som helst missöden, bara tummar upp. Men några nya strålkastare blev det inte, tyvärr.
Att ta en bil med okänd status och ge sig ut på långresa kan te sig dumdristigt. Men det finns ju bärgningsbilar och verkstäder. Samtidigt är det ju ett perfekt sätt att hitta svaga punkter i bilen. Och det gjorde jag.
Den första svaga punkten upptäckte jag i uppförsbacken (som jag nu fått lära mig är eluppvärmd) strax efter Jönköping i riktning mot Göteborg på riksväg 40. Där och då stod det nämligen klart att kopplingen behöver bytas inom en inte allt för avlägsen framtid. Så det blev till att köra med ett ägg mellan fot och gaspedal. Det höll hela vägen och jag har inte märkt någon avsevärd försämring. Kamrat med bra garage är vidtalad, så den svagheten kommer att vara borta inom kort.
Den andra svagheten upptäckte jag vid köp av färjebiljett. Fönsterveven på förarsidan (och även på passagerarsidan) saknade själva knoppen, så det blev lite knepigt att veva upp och ner. Borde kunna finnas på Veterama, tänkte jag.
En tredje svaghet, som jag fortfarande inte lyckats fastställa orsaken till, är att det är någonting som låter från instrumentklustret när bilen är kall. Det låter som en varningssummer, men det ska det inte finnas i original i alla fall. Så det återstår att lösa.
På Veterama hittade jag dessvärre varken strålkastare eller bakljus. Det var dåligt med Audidelar. Den som sökte delar till Mercedes-Benz och Volkswagen behövde nog inte gå tomhänt därifrån. Jag kan dock inte bedöma kostnadsläget, men med tanke på den svenska kronans värde gör man förmodligen inga jättefynd.
Fönstervevar hittade jag i alla fall. Jag gav förmodligen lite för mycket (10 euro styck), men nu är det en fröjd att åka in och ut ur parkeringshus, att beställa mat och att köpa färjebiljetter.
För 10 euro fick jag också en verkstadshandbok skriven av Hans-Rüdiger Etzold, Ingenieur für Fahrzeugtechnik (ingenjör i fordonsteknik), vilket ju låter förtroendeingivande. Boken blir nog en bra hjälpreda i samband med de småjobb jag kommer att behöva utföra. Samtidigt får jag en chans att fräscha upp tyskan.
- Mätarställning: 257 862
- Kört sedan sist: 3 230 km
- Gjort sedan sist: Bytt fönstervevar i framdörrarna.