Efter att ha utsatt Audin för Bilprovningens Veteranbilskontroll har jag fått en att göra-lista. Det borde fler utsätta sina fordon för. Eller hur, Jim?
För många år sedan när jag köpte en då inte urgammal bil (den var 12 år vid tillfället) gjorde jag en så kallad Bildiagnos, en tjänst som Bilprovningen tillhandahöll då. De kallade den en motsvarighet till dåtidens M-test, vilket de fick en del synpunkter på. Bilprovningen lade dessvärre ned Bildiagnos vid det senaste årsskiftet och den har inte ersatts av något liknande.
Jag har letat efter en motsvarande tjänst hos andra oberoende granskare, men inte hittat någon. Känner du till någon sådan? Då får du gärna höra av dig.
I alla fall landade det till sist i att jag beställde tid för en så kallad Veteranbilskontroll hos Bilprovningen. Det är i grund och botten en vanlig besiktning omfattar kontroll av fram- och bakvagn, bromssystem eller belysning. Av någon anledning ingår däremot inte avgaskontroll i den.
Audin besiktades i 29 juni i år, helt utan anmärkningar och noteringar. Det kändes ju tryggt, men jag ville ändå testa tjänsten. Och det visade sig kanske vara en bra idé ändå.
Jag hängde på ”min” besiktningstekniker och ställde frågor, vilket de flesta accepterar och bjuder in till. Det första han och hans kollega på lyften bredvid kunde konstatera är att bilen är i ett förvånansvärt bra skick för sin ålder. Så långt, så bra. Sedan blev det värre.
Hade bilen besiktats där och då, hade jag åkt därifrån med en bil som inte klarat besiktningen. Tyvärr. Tänk att det kan hända så mycket på tre månader.
Teknikern identifierade fyra brister, varav en var mycket enkelt åtgärdad. En varningstriangel som fanns i garaget ligger numera i bilen. Check. Sedan var det två bromsrör som är rostiga, vilka bör åtgärdas. Det bör också ett hjullager som var glapp, men utan missljud. Åtgärdslistan fylls på.
Summa summarum vill jag gärna slå ett slag för att med jämna mellanrum låta utföra en veteransbilskontroll på något sätt, särskilt om bilen är helt besiktningsbefriad. Annars kan det gå som för min kollega Jim. Läs vad som hände honom i artikeln Frihet under ansvar (publicerad i Classic motor nummer 6 2023).
- Mätarställning: 258 006
- Kört sedan sist: 144 km
- Gjort sedan sist: Genomfört en Veteranbilskontroll.