När jag lät en av redaktionsbilarna, vår Audi 80 CL från 1983, genomgå Bilprovningens Veteranbilskontroll saknade jag avgasprovet. Nu vet jag varför.
När jag för en tid sedan veteranbilskontrollerade bilen stoppade besiktningsteknikern in mätsonden i avgasröret. Precis då behövde mätinstrumentet kalibreras och teknikern insåg också att avgasmätning inte ingår i just den tjänsten. Riktigt varför kunde han inte svara på, så jag tog kontakt med Bilprovningen.
Anledningen visade sig vara att Veteranbilskontrollen har fokus på trafiksäkerhet och då ingår bromsprov, kontroll av fram- och bakvagn samt av strålkastare och belysning. Vill man även testa avgaserna går det att beställa även en sådan.
Jag fick en fråga från en läsare om vad som händer med resultatet av en veteranbilskontroll. Det rapporteras inte till någon myndighet. Det är inte heller en offentlig handling, så det är en sak mellan dig och Bilprovningen. Bilprovningen kan däremot komma att använda resultatet för statistik, men än så länge är underlaget för litet för att det ska gå att säga något säkert om tillståndet för Sveriges besiktningsbefriade veteranbilsflotta.
I övrigt är jag mycket nöjd så här långt. Det enda som väl inte riktigt fungerar är den så kallade econometern. Den ska aktiveras när man kör på femman. Och det gör den. Ibland. Till den hör en liten pil som tänds när det är dags att växla. Den fungerar, såvitt jag kan bedöma, som tänkt. Lite felsökning alltså.
Fotnot: Likt public service vill vi meddela att det finns fler leverantörer av liknande tjänster.