
Det sade bara: Baaaaaaaa… när motorn på E-Typen tvärstannade på väg till bensinmacken idag. Omständigheterna kunde varit bättre. Nu var det på en landsväg där det var 80 km/t, det började skymma och vägrenen var, som den brukar, ungefär 15 cm bred. Ingen trevlig plats att stå på med en moped och felsöka.
När en motor tvärstannar på detta vis, som om man klippt av tändkabeln, är det nästan alltid tändningen som har lagt av. Får man soppatorsk brukar motorn hacka lite innan den slocknar. Men nu var det definitivt inte soppatorsk som fick motorn att tvärstanna eftersom jag inte skulle tanka mopeden utan en reservdunk som jag hade på pakethållaren. Tanken var nästan full.
Som tur var fanns det en avfart till en åker där jag nu kunde rulla in och jaga orsaken till det plötsliga stoppet. Fördomsfull som jag är riktades misstankarna först åt den elektroniska tändspolen som jag ”långtidstestar” (orkar inte byta tillbaka till originaltändspolen…). Tändstiftsnyckeln åkte fram och tändstiftet ur. Tänkte först kolla gnistan, men där i halvmörkret såg jag nu orsaken till stoppet – en pytteliten loppa!
Under mina 50 år i mopedsadeln har jag aldrig upplevt att en loppa ”stänger av” motorn så snabbt och resolut. En loppa brukar alltid föregås av tändstörningar samt ett par rejäla förgasarsmällar innan det är slutåkt. Nåväl, slutet gott, allting gott. Jag behövde inte ringa efter något ”skamsläp” utan bara pilla bort loppan och fortsätta till macken.
Jim Lundberg
